Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnneH
#1612632
Volvokamrater, jag har problem!
Sökt igenom forumet och hittat några liknande trådar men ingen med riktigt samma problem och heller ingen konkret lösning. Tänker ifall någon ibland er har några smarta idéer!?
Har som sagt felkod 322 - renbränning av tråden LMM ur funktion.
Vet att motorn ska upp i typ 2100 varv och (enligt vissa källor) upp i 60+ temp för att renbränningen ska ske.

Jag har köpt ny LMM - ingen skillnad (ja med rätt OE)
Mätt upp kontaktstycket - felfritt
Kastbytt bränslebox till en annan - ingen skillnad
Köpt ännu en till LMM - ingen skillnad
Kollat alla kontakter och jordkablar, gjort rent och fan och hans moster - ingen skillnad
Har även bytt tempgivare så sent som idag.. ja ni gissar rätt: ingen skillnad!

Vad jag har missat..? Hjälp!
av JohnneH
#1612668
Lite mer info om hur bilen går:

Efter nollning av systemet går den ok, känns som den ska. Ibland rusar den upp på 1500 vid start men går ner igen till runt 1000/900.. ibland kan den även sjunka ner till 500.
Kan åka ett par mil innan motorlampan tänds och då blir det ett jäkla rajraj.
Den rusar och pulserar på varven vid start och även när man kör, känns att man inte behöver gasa själv liksom. trycker man ner kopplingen då så rusar motorn runt 1500-1800rpm alternativt så pulserar den liksom mellan 1000-1800.

Funderat på om tomgångsregulatorn spökar men får inga koder på det... och den borde väl inte påverka LMM och renbränningen?
#1612788
När lampan tänds klarar inte elektroniken av att hålla avgasreningssystemet på lagstadgad nivå. Det kan gå flera mil eller så kommer felet direkt när lambdasonden blir varm. Det beror på om det är långsamma eller snabba förändringar i bränsle/luftblandningen. Lambdasonden strävar efter att hålla bränsle/luft blandningen på en nivå som är Lambda 1 (omkring 14- 1 (luft/bränsle. Och då måste alla delar fungera ihop. Om bara en liten oskyldig sak felar rubbar det systemet.
3-2-2 tyder på något problem med känsel tråden i LMM. Men det betyder ju inte att det är fel på LMM, bara att ECU (bränsleboxen) inte får signal att rengöringen fungerar. När lampan tänds gå ECU in i felsäkert läge och (går) efter ett protokoll. Den går då inte med full effekt och kan ha olika körbarhets problem. Nollar du felkoderna går bilen igen tills nästa gång.
#1612812
Ja precis. Helt införstådd med hur systemet fungerar.
Den fattar ju helt enkelt inte att den ska bränna rent. Men när jag mäter på kontaktstycket och har rätt spänning och motstånd, enligt vad jag kunnat läsa mig till på internet, så börjar man ju tappa livsgnistan.
Struligt..
Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]