Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
Halloj
Behöver lite hjälp för felsökning,
Volvo 240, -76, B21 förgasare

Motorn går fint på tomgång, startar lätt, ganska ok vid lätt gaspådrag.

Problem:
Vid fullt gaspådrag vill den inte riktigt från lägre varv, skuttar lite och misständer ibland tills den kommit över visst varvtal, sen börjar den gå bra. (har ingen varvräknare)
Går bättre om jag drar ut choken vid fullt gaspådrag (även med varm motor)

- Jag misstänkte tänding så bytte ut riktigt risig fördelare. Testat med nya tändstift och tändkablar. -> hjälper inte
- Kompression bra (iallafall exakt lika på alla cylindrar)
- Har inget stroboskop så kan inte kolla tändning

Vart skulle ni börja felsöka?
- tändnig, förgasarinställning, ....?

/Marcus
Din motor varvar på med choke i? Den tar luft någonstans, dvs går magert (motsatsen till fett, det är som om vi börjar prata tvåtakt och motorsågar här...). Om ingen har fipplat med din fugge skulle jag kunna gissa att din motor suger tjuvluft någonstans. Kolla det.
Trasigt membran i en CV-förgasare (Stromberg och de) ger en väääldigt kraftlös motor... Det kan vara omöjligt att hitta sprickan så att ha ett nytt membran i beredskap är en billig och bra försäkring mot kommande problem.
Hej
Letade tjuvluft med startgas men hittade inget. (både med varm och kall motor)

Kan det vara tändförställningen / vakuumklockan som kärvar? Testade med vakuumpump och tändplattan snurrar men tycker den verkar gå lite hackigt.

Vill ha uteslutit allt annat innan jag börjar meckla med förgasaren. Har ingen koll på sånt...
Startgas avslöjar inte små läckor. Har du tomgångsskruven på insuget? Där sitter en oring som gärna spricker sönder med åren. Där sitter också en magnet ventil som ofta "strulade". Vanligast var nog sprucket membran eller brist på dämpolja l förgasaren.
Du kan göra en grundinställning av tändläget med en provlampa. C.a 10 - 12° FÖD

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]