Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Nu är det löst. Det var det bakre knutkorset som var problemet som det verkar.
Jag plockade ner bakre delen av drivaxeln så jag kunde känna på korsen ordentligt som ni sa och då kände man att det bakre korset glappade.
När det var utknackat, så visade det sig att framför allt ett lager hade gett upp helt. Inga rullar kvar i det över huvud taget utan bara en liten hög med grus/sand :) Jag bifogar en bild. Även de andra lagren var lite ”knirkiga”.
Men det främre korset vid stödlagret kändes helt ok, så det smorde jag bara upp via nippeln på det.
Så nu vibrerar det inte längre utan jag klassar mitt problem som löst.
Hardyskivan och stödlagret som jag beställt ”utifall” får lämnas åter.
Tusen tack för alla tips! :)
Bilagor
IMG_6277.jpeg
IMG_6277.jpeg (4.11 MiB) Visad 2109 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, så såg det ut. Har bytt massor sedan jag började som "lue" på en bilverkstad. Det var den lägst stående varelsen på verkstads golvet på den tiden. 1966. Man fick "ta hand om" rundsmörjnlng, oljebyte och byta kardan kors.....
av Rödsorken
Skönt att höra. Fråga: Du lossade kardanen från bakväxeln/kardanklumpen så att du kunde känna på sista knutkorset ordentligt - fattade jag rätt? En annan fråga i närheten av detta: Kan inte ett dåligt stödlager orsaka extra belastningar som blir värst längst bak, varför det korset tar mest stryk? Samt: Vad är kardinalsymptomen på ett dåligt stödlager?
Jo, jag delade drivaxeln vid stödlagret, och tog ner den bakre delen så man kunde rucka på båda korsen ordentligt i alla riktningar, samt även i "oriktiga riktningar" och då såg/kände man ganska tydligt vilket som var dåligt.
Gällande stödlagret lämnar jag till andra att bedöma, för det vet inte jag. Symptomen kan väl vara liknande, men om man "YouTubar" dåligt stödlager så verkar de symptomen visa sig lite annorlunda ändå
av Rödsorken
Tack för svar. Kanske besiktningsmannen kastar ett rutinerat getöga på lagret och ser ifall det är "på väg". Jag vet att en ganska rutinerad mek körde fram och tillbaka och lyssnade efter klickljud från sopiga knutkors på en 240. Sedan bytte han kors med skruvstycket som pressverktyg så att gängan på det rasade. Det var kanske kinesiskt...
S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]