Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försöker lösa ett problem som uppkommit snabbt. Symptom

1. Bilen kommer snabbt upp i högre drifttemperatur än normalt. Temperaturnålen stannar numera precis under rött. Normalt brukar temperaturnål stanna halvvägs

2. Värmen har försvunnit i kupén. Även fast jag har på maxvärme/maxfläkt är lufttemperaturen som kommer ur fläktsystemet sval (inte kall). Gäller alla spjäll.

Jag har:
1. kontrollerat att det finns kylvätska. Den är klar och fin.
2. noterat att det ej byggs upp ngt tryck i expansionskärlet. Jag kunde skruva av locket utan problem (möjligtvis ett litet pysande ljud) fastän motor hade uppnått drifttemperatur.
3. kylslangar känns mjuka. Om tryck finns borde dessa väl vara stenhårda?

Har detta forum ngra inspel hur jag kan fortsätta felsöka?

Tack på förhand
Ulf
20250318_131038.jpg
Temperaturmätare högre än normalt.
20250318_131038.jpg (1.16 MiB) Visad 37724 gånger
Det kan ha många olika förklaringar. Först, visar mätaren rätt?? Mätarhuset kan spela många spratt. Sätt ett finger på termostathuset när mätaren står högt och motorn går på tomgång, kan du hålla kvar fingret mer än 2 sek. är motorn inte varm.
Är din termostat helt hundra? Den verkar tröööög varför motorn blir varm snabbare än vanligt. Sedan släpper den igenom så lite att det inte räcker för kupéelementet. Är övre slangen "normalt" varm? Kylaren?. Jag fick en sådan tanke om termostaten på din beskrivning. Att vätskan är fin känns skönt, eftersom det då sannolikt inte är den klassiska igensättningen på olika håll.
Men vattnet till värmepaketet går väl inte via termostaten..
Är vattenpumpen ok? Det är uppenbarligen någon skum tillverkare som har krängt ut vattenpumpar som tappar pumpvingarna till de nyare modellerna..
Samma sak hände för mig, då var felet att termostaten fastnat i stängt läge och då kom bara kall luft in i bilen.
Motorn var brännhet, känn på termostathuset om den blir het, känn även på övre och nedre kylarslangen.

Du kan även känna på slangarna till värmepaketet om de är varma eller kalla.
Det är ju sant, att värmepaketet borde få hett vatten även utan termostat, som Erik Å säger. Tänkte inte tanken helt klar, liksom. Men så kom "VolvoNisse" med sin erfarenhet(!). Det var bra att du påpekade att man måste kolla slangarna genom topedväggen: När kranen står öppen och motorn är varm (och allt cikrulerar som det ska) borde båda dessa slangar vara varma. Möjligen att den övre känns lite varmare.
Men varför blir motorn fort varm? Pump eller termostat eller givar-/mätarfel.
Börja med termostaten, det är ju det uppenbara felet när motorn blir för varm. Kanske blir ånglås som stoppar flödet till värmepaketet som följdfel..
Termostater brukar man kunna testa i en kastrull med vatten som man värmer på spisen, man ser tydligt om de öppnar distinkt när vattnet når ca 90 grader..
GT-mannen skrev: tor 20 mar 2025, 08:31 Om det inte är något tryck i kylsystemet när motorn är varm sitter felet troligen i locket till expansionskärlet..
Tänkte samma tanke, ett helt orelaterat fel alltså. Men nada övertryck kommer att göra att kylvätskan kokar tidigare. Övertrycket är till för att höja kokpunkten några grader och ge mer marginal till kokning.
S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]