Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598713
Min gissning: Bussningarna i motorn slut varvid spelet blir så stort att fläktvingarna skrapar emot huset. Inget att göra än att byta motorn. Man kan gå in bakom och under för att ta ut motorn utan att behöva bråka ut HELA fläktpaketet, men det har du kanske koll på? Bygger på att skära upp huset och Gäller äldre 240 innan man bytte motorn (1990?). En vild tanke är att om man vet exakt var problemet finns (känna, lyssna) borra ett minimalt hål i huset och spreja lite olja. Bör då inte vara någon parfymerad olja!
#1598720
Jag har "fixat" mänga fläkt motorer under åren från Volvo PV till 740. Det som händer är att när brons bussningen börjar gå torr så "fastnar" den på ankaraxeln och den börjar snurra med axeln i stället för att axeln ska snurra i bussningen. Det är ganska lätt att åtgärda, men man får ta ur och isär fläkt motorn med dom problem det innebär. PV, Amazon, 700 och 900 är ganska enkla men 140 och 240 är svåra. Man får ta ur och och isär motorn, lossa bussningen från axelnoch putsa rent på axeln. Putsa försiktigt i bussningen. Lägg sedan bussningen i varm motorolja över natten. Smörj filtarna bussningarna är lagrade i. Slipa rent axeln och komutator försiktigt och skrapa rent försiktigt i spåren på densamma. Sedan fungerar den som ny.m
av rd350
#1598858
Har du tur kan du ta av mitt-munstyckena och gallret innanför och med hjälp av en liten slang få ner wd40 vid motorn. Detta kan få den att gå lättare ett tag (om du har tur). Annars är det demo av fläkthus som gäller, lite skruvande men inget omöjligt. Byta "på plats" som någon föreslog blir i bästa fall halvdant.
Baklucka V70 2002

Om du köpte begagnade gasfjädrar så[…]

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]