Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
Min kaross har svällt! Nä, skämtaba' - rutan har krympt. Eller gummit har krympt så att det glipar i överkant vänster. Detta var en anledning till att bilen tog in vatten. Liten pöl vid pedalerna ibland. Körning i hällregn gjorde att det rann på mitt kopplingsben (gångbenet till vänster, alltså), men det går inte att se varifrån det kommer. Ingen panik men på sikt är fukt i kupén osunt. I väntan på ett smaskigt stenskott så att jag kan få en ny vindruta* har jag på olika sätt tejpat runt om. Mycket ambitiöst, men det ser inte helt bra ut. Då så? Nej, den har pinsamt nog tagit in vatten ändå. Vid körning och vid stillastående, t o m lite vid försiktig tvätt(???). Till slut tog jag min svarta "chrome delete tape" och tejpade över hela jämra intaget på förarsidan. Nu är det kontinent - ingen pöl på mattan. Då kommer frågan vad det är för hål i torpedväggen? Hur gjorde Volvo här?
*PS. Ryds hjälpsamma personal säger att de kan byta gummit. Det kommer inte att se ut som 1993 men blir skitbra, limmat och garrat tvärtätt. Dock spricker troligen rutan vid operationen och det blir en ny ändå. Totalpris 8000 eller lite till. Och naturligtvis ingen hjälp av glasförsäkringen då.
Jag har några gånger "sågat ut" vindrutan på både 140 och 240. Vanlig ståltråd duger, men det är jobbigt och tar lite tid. På dessa modeller ska det sitta gummi klossar under rutan annars "glider" den långsamt ner och det börjar "glipa" i överkant. Har du aluminium listen rostar det friskt i taket ovanför rutan, så det kan komma in vatten av den anledningen också, senare modeller har plastclips och rostar inte så våldsamt. Alla rutorna är limmade med butyl lim, jag använde Biltemas. Gummi klossarna är viktiga.
Tack Lennart för din kunskap. Min ruta kan ha varit bytt och man sket i/glömde klossarna så den har börjat kalva, dvs åkt ner 5-10 mm och gjort en glipa. En utmaning att skära ut rutan och åka till glasmästaren för korrekt montering, eller t o m försöka själv. Dock svårt att få tag i korrekt butyl pga miljö- och handelsregler(?). Men nu verkar faktiskt inte detta vara anledningen till inläckande vatten! Vilket jag och alla andra har trott. Men innan jag tar ut hela insrumentpanelen och skaffar mig huvudvärk och hjärtinfarkt för att kolla alla genomföringar i torpeden, så ville jag fråga ifall någon varit med om något liknande. (Och har ett tips.)
Se först till att vattnet kan rinna undan ut mot sidorna. Alltså mellan skärmen och karossen.
Jag tror jag använde "vanlig" karosseri tätning, alternativt Biltemas båttätning för över och under vattenytan när jag limmade rutor. Den använde jag mycket vid rostlagningar "på den tiden" . Mycket användbar, dock lite kort lagringstid när man väl öppnat den.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]