Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1595723
Sitter en metallgrej på ena styrservo slangen som går ner till styrväxeln.
Halvorna satt ihop med en slangklämma.

Vad är det för något och vad har den för nytta ?

Den är inte magnetisk, och har skavmärken.
Metallklump.jpg
Metallklump.jpg (444.46 KiB) Visad 3593 gånger
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595727
Tror du inte det är ett nötningsskydd monterat just där slangen tenderar att skava mot något.. Gissar bara :-)
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1595728
Den sitter på tryckslangen till styrväxeln, långt ner nära styrväxeln.
Det är nog något skydd mot något som skaver.

Vad finns där som kan skava på slangen ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595731
Sväng slangen fram och tillbaka så långt det går så lär du väl se vad den går emot.. :-)
Kan ju vara i kombination med fulla rattutslag, max ihoptryckt fjädring eller nåt.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1595733
Fast det finns ingen rörelse i slangen med styr och fjädrings utslag, tryckslangen går mellan servopumpen och styrväxeln...

Knepigt det här...

Kollade bilder från Bildelsbasen och där finns ingen metallklump på slangen.
Kanske metallklumpen inte behövs ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595735
VolvoNisse skrev: sön 24 nov 2024, 13:58 ..Kanske metallklumpen inte behövs ?
Jag skulle säga att nötningsmärkena på klumpen tyder på att den faktiskt har gjort sitt jobb :-)
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1595736
Efter lite detektivarbete så ser det ut som att metallklumpen är en svängningsdämpare, artnr: 1359449
Frågan är vad för svängningar den dämpar...
Men något har skavt mot den, fast 73000 mil kan väl sätta sina spår...
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1595737
Se där! Det är inte helt ovanligt att biltillverkare hänger på vikter här och där för att flytta mekaniska resonansfrekvenser nedåt.. Bort från något kritiskt område alltså.
Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]

Halloj på er! Försöker hjälp[…]

Hur ska jag ha instrumentet inställt nä[…]

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]