Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På den tiden när 245-orna var väldigt vanliga så såg man ofta lite lösningar på ledningar som gick vid sidan av gångjärnen. Så gjorde även jag på en 245a jag hade, men det var ju ingen varaktig lösning. Bytte kablarna i gångjärnen till slut, ena sidan följde det med en helt ny kabelmatta när jag eftermonterade volvo original centrallås och på den andra sidan köpte jag högtalarkabel av bra kvalitet. Höll sedan den bilen ut. Gjorde samma operation på ett antal bilar då i slutet av 80 början av 90 talet.
//Chris
Jag har också bytat gångjärnskablar i stort antal på tiden det begav sig... Jag sate alltid en tillfällig lång m8 skruv i infästningen under bytet så slapp man att palla under luckan med kvastskaft och annat. Viktigt är att få det tätt mot takplåten för att undvika vattenläcka som sedan följer taket framåt i bilen.
Tycker man kablarna är dyra går det att förlänga dom nere i luckan och sedan "flytta" kabeln i gångjärnet inåt i bilen så frisk kabel hamnar i gångjärnet.
Skyltbelysning och stoppljuset blinkar när man öppnar/stänger bakluckan, förmodligen jordkabel skadad.

Lossade takklädseln i vänstra hörnet och det ser inte svårt ut att reparera/byta ut kablarna.

Det är reparerat tidigare med skarvhylsor och alla kablar genom gångjärnet är röda, så en ny kabelsats till vänster sida blir nog bästa lösningen, gamla kablarna är i dåligt skick.

Hittade denna kabelsats som ser ut att vara rätt:
https://classicvolvorestoration.se/p/ka ... pljuslampa

Behövs bara byta vänster sida om skyltbelysning och bromsljus finns på den sidan.
Går även att byta kabel en och en, då blir alla kablar svarta, har en hel del svart siliconkabel.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]