Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Ska byta kamrem mm, då det är dags , den är körd 18000 mil sen senaste bytet 2006, bilen har inte körts sedan 2013 pga växellådshaveri.

Ställde in motorn efter markeringarna.
Markeringarna stämmer på vevaxeln och mellanaxeln, men på kamaxeln står den en kugg fel.
Den är körd så här i några mil, kanske den bara gått lite sämre.

Eller kan det skadat motorn på något sätt ?
Har dragit runt motorn för hand men inte hört eller känt något konstigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dessa motorer är odödliga, ställ kamremmen rätt så går motorn 40 år till.
av VolvoNisse
Jag fick dit kamremmen rätt, drog runt motorn flera varv och alla markeringar stämmer.

Skulle gå vidare och byta termostaten, ser lite skadat ut där termostaten ska sitta, fullt med små gropar, går det att lösa på något sätt så det blir tätt eller blir det tätt med en färsk packning ?

Såg ut som att termostatens packning var klistrad med packningsklister, packningen var så dålig att den föll bitar från den, var svårt att rengöra tätningsytan.
av VolvoNisse
Har en burk med packningsklister Loctite MR 5923 att använda om det behövs.
Ska bli nytt lock till termostathuset, kanske blir det tätt med packningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är nog ungefär detsamma. Har funnits i "alla tider", även när jag en gång började med bilar. Fördelen med det är att när det blir "gammalt och trögt" kan man "dutta i" lite rödsprit och blanda väl så funkar det igen. Hette "på den tiden" något som" form a gasket" eller liknande. "Lagade" en gång en Ford Taunus V4 (om nu någon idag vet vad detta är) som toppackningarna "gott" på. Vi planande topplocken och penslade detta på cylinderfoderna som sjunkit under blockets kant. Motorn gick i flera år..... Detta var i mitten av 70-talet då dessa bilar var ganska vanliga, bilen var c:a 10 år gammal då.

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]