Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1588275
Tjenare! Har stora problem att få bilen att gå kontunierligt, de började med en trip ut i skogen, bilen tvärdog efter vägen 3 mil hemifrån får igång den direkt vid startförsök, tar mig ut i skogen felfritt, påväg tillbaka nästa dag så dör den efter 3 mil igen, går igång igen men dör några gånger till efter vägen tills den gav upp helt, bärgare till garaget, byter vevaxelgivare, bilen går igång, perfekt! Packar ur och ska fara, stendöd.. motor går runt börjar felsöka, ingen gnista, har ström till spole, ohm mäter spolen, primärlinning OL, byter spole får tillbaka gnista bilen går finfint, rullar hem nöjd över att vara volvomästare ska iväg dagen efter bilen dör efter 200m, vafan! Bogserar till garaget, ska köra in sista biten på startmotorn bilen hoppar igång, går fortfarande men hur länge? Jag fick inte kontakt med tändboxen via diagnostiken när den stannade efter vägen kan jag tillägga, jag har kontrollerat säkringar och kablage och i övrigt ser allt fint ut, varvräknaren slutar röra sig när den är död, kan signalen försvinna efter vägen tro? Inget fel på vevgivarna jag testat, kontakten ser fin ut, kan tändboxen vara på sitt sista strå? Kom gärna med tips för jag har inga fler logiska tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Rullen1, redigerad totalt 0 gånger.
#1588387
Alltså... du har ju gjort otroligt mycket viktigt redan. Det är gnista som felar? Det är tändsystemet? Har du felkoder?
Utan att vara särskilt djupkunning på området har jag haft två B230F som hackat, stannat ett tag, krånglat lite. De startar fint och går bra, men kan tappa andan helt plötsligt. Rulla åt sidan på motorvägen, vänta lite, starta och köra iväg. Andra har beskrivit liknande symptom på sina vagnar. I båda fallen (min 245:a o 745:a) har problemet egentligen varit "glappkontakt". Det är styrboxar och pumprelä och andra ställen där ärg och oxid till slut stör kontakten. Ta isär och skrapa rent är lösningen, men det gäller ju att hitta alla problemställen också! I mitt (mina) fall är det väl egentligen bränsleförsörjningen som har tappat och insprutningen har hackat, men kontaktproblem finns ju överallt tyvärr. Du måste ju ge dig chansen att pröva de enklare sätten innan du springer och köper dyra delar. Berätta hur det gick sedan.
av Rullen1
#1588492
När bilen dör så har jag ingen gnista och dåligt bränsle tryck fram, förpumpen går men inte den under bilen (2a spolen på relät slår inte till när jag kör på starten) tog ut alla stift, ingen gnista trots 12v på spolen, jag har kört testprogrammet via diagnostikuttag 2, spridare tomgångsmotor kallstart klickar allihop, hade en del felkoder som jag ska gå igenom, bränslebox/system (uttag2)1-1-3 fel i bränsleinsprutare 2-1-2 felaktig signal ifrån lambda 2-2-1 kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid körning. På tändboxen (uttag6) fick jag 2-2-4 signal ifrån kylvätsketempsensor felaktig, dessa kan ju förklara varandra lite känner jag, antingen läckande spridare/kallstart fet blandning lamda varnar, eller fel tempgivning och bilen tror de är kallare än vad de är, koderna är raderade och jag ska undersöka lamdasignal samt tempgivare, jag återkommer!
#1588541
"Tempgivare - fel signal"... hm. Det sitter en sensor under treans insug som kan spöka och ge en bl a en svårstartad motor. Det är förslag på en relativt billig och enkel sak att prova.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1588615
Ännu enklare är att felsöka vevaxelgivaren. Det går att funktionstesta den med diagnostik boxen efter bilen stannat
Användarvisningsbild
av lennarte
#1588616
Ännu enklare är att felsöka vevaxelgivaren. Det går att funktionstesta den med diagnostik boxen efter bilen stannat
av Rullen1
#1588641
När bilen går så har jag vevaxelsignal enligt diagnostikuttaget, sen har jag testat 3 olika givare i en annan bil och den bilen fungerar felfritt, känns som att problemet ligger nån annanstans eller att signalen försvinner. Jag ska skruva i helgen så vi får se vad jag kommer fram till!
av Rullen1
#1588723
Fann detta på motsatt sida av där man kopplar in kablaget på tändboxens kretskort, fukt har uppenbarligen nått kretskortet i tändboxen, rengjort och fått bort allt ärg, kontrollstartat och bilen går, ska leta mig vidare och se om jag hittar ärg på fler ställen, nån som vet vad just denna "platta" på kretskortet har för funktion?
Bilagor
20240901_183536.jpg
20240901_183536.jpg (4.42 MiB) Visad 827 gånger
20240901_183337.jpg
20240901_183337.jpg (3.06 MiB) Visad 827 gånger
av Rullen1
#1588877
Det var boxen som spökade, inte konstigt igentligen om fukt krypit in, fick tag i en box med samma nummer och for ut och körde, bilen dog efter ett tag bytte box och den hoppar igång, har kört hela helgen nu utan problem, passade även på att byta lambda då den var ful och skadad på höljet, tack för tips och svar, allt gott!
Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Dags att läsa ut felkoder låter det s[…]

Min 740 har fått sprillans nya Michelin runt[…]

Jag vet inte exakt hur det ser ut på V70, me[…]

Behöver ström till led lampor

Antar att ditt blixljus ska fungera även om b[…]