- lör 31 aug 2024, 13:20
#1588089
Håller på ett byta koppling i Volvo 240.
Fick loss den gamla, men två av insex bultarna är skadade och man får dåligt grepp med verktyget.
Jag undrar kan man ersätta insex bultarna med vanliga 6 kants bultar ?
Båda har hållfasthet 8.8, det ser ut att vara samma kvalitet.
Såg att de ska dras med 25Nm, ska man använda gänglåsning ?
Har en ny Biltema koppling (MaPa, artnr: 73-966).
Urtrampningslagret känns tveksamt, det glappar och ger missljud vid rotering fast det är alldeles nytt, nyss tagit ur den ur förpackningen.
Lagret är tillverkat av plast utan metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Volvos lager är tillverkat av plast med metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Storleken är samma på båda.
Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?
Fick loss den gamla, men två av insex bultarna är skadade och man får dåligt grepp med verktyget.
Jag undrar kan man ersätta insex bultarna med vanliga 6 kants bultar ?
Båda har hållfasthet 8.8, det ser ut att vara samma kvalitet.
Såg att de ska dras med 25Nm, ska man använda gänglåsning ?
Har en ny Biltema koppling (MaPa, artnr: 73-966).
Urtrampningslagret känns tveksamt, det glappar och ger missljud vid rotering fast det är alldeles nytt, nyss tagit ur den ur förpackningen.
Lagret är tillverkat av plast utan metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Volvos lager är tillverkat av plast med metallbleck i anliggningsytan mot kopplingsarmen.
Storleken är samma på båda.
Är det bättre att använda ett felfritt Volvo lager än det nya Biltema lagret ?
- By McE