Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av widheg
Min Volvo 240 från 1988 med B230F LH2.2 "pulserar" som om föraren hade upprepande trampat ned och direkt släppt gaspedalen ett par gånger per sekund. Pulserandets hastighet ökar dock med vagnens hastighet (inte motorns varvtal). Pulserandet känns mest vid acceleration och motorbromsning vid hastigheter mindre än ca 40 km/h. Vid hastigheter över ca 40 km/h känns det mer som vibrationer. Tycker mig känna svagare pulserande när jag frikopplar.
Kanske relaterat: Precis innan ovanstående symtom hade jag problem med att bakvagnen rörde sig lite upp och ner. Detta berodde på ett bakdäck hade blivit lite orunt, tydligen pga jag hade pumpat bakdäcken lite hårdare än vad jag brukar. Detta verkar dock ha gått över efter jag minskat däcktrycket.
Men nu är alltså problemet att vagnen pulserar. Pulserandet i sig verkar "jämn" så jag vill inte kalla det för ryckningar.
Vad kan detta bero på?
Har kollat: Jag kan med handkraft trycka upp kardanaxeln ca 5 cm precis bakom stödlagret, och gummit runt stödlagret ser helt ut. Känner inget glapp i knutkorsen. Med bilen upphissad snurrar hjulen lätt så det lär inte vara något med bromsarna.
av Rödsorken
"Orunda däck"? Beter sig olika vid olika hastighet. Byt de där däcken! Kolla balanseringen, prova att låna andra bakhjul, byt fram mot bak, prova med reserven sida för sida, prova med vinterdäcken... Men dina däck verkar inte må bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns olika sätt att "se" på däcken om dom är kass.
1. Hissa upp bilen (eller hjul för hjul). Snurra sakta och kolla på mönstret. Är det lika mycket mönster på hela slit anan? Normalt slitage kan innebära mindre mönster på en sida, båda sidor eller i mitten. Men är där "fläckar" med mindre mönster tyder det på obalans i däcket (balanseras) och/eller att däcket håller på att "separera" (kass byt så fort som möjligt). En däckverkstad ser skillnad på det.
2. Har du redan gjort. Pumpa upp till 4 - 4,5 kg och kolla om det är skillnad. Eller släpp ut luften, ner till 1,5 kg och kolla på skillnaden. Är där skillnad är däcken kass. Behöver inte vara alla, det räcker att det är ett av dom.
3. Är däcken gamla och/eller har bilen stått länge kan man "motionera" dom genom att köra med c:a 0.5 kg mindre luft några dagar/veckor så kan dom "rätta till sig". Eller blir dom skrot
Hade en gång däck som var "fel gjorda". Ratten "vandrade" fram och tillbaka vid låg fart. Över c:a 20 km/tim upphörde det. Det försvann även om jag pumpade i mer luft (5 kg). Det var corden i däcken som inte låg rakt, fick nya på garantin.
av widheg
Tack för svar om däck! Jodå, jag är på gång att byta det dåliga däcket. Men skulle ett dåligt däck verkligen kunna få vagnen att "pulsera" framåt, främst vid accelaration, så som jag beskrev?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det beror väldigt mycket på vad du menar med "pulserar". Du "pratar" om däck och det gör jag också.
av Rödsorken
(Jag har monterat ett nytt cykeldäck "made in Thailand" som inte gick att får rakt på min raka fälg. Det var helt enkelt inte runt. Kastades och byttes mot dyrt märkesdäck. Man tror ju inte sina ögon, man tror inte det är möjligt, men Lennart berättar ju om t o m bildäck med fabrikationsfel i korden - stommen i däcket. Det kanske är ett på miljonen, men inträffar.)
av widheg
lennarte skrev: tis 20 aug 2024, 16:33 Det beror väldigt mycket på vad du menar med "pulserar". Du "pratar" om däck och det gör jag också.
Vad jag menar med "pulserar" står att läsa i min ursprungliga fråga.
Jag nämnde däckproblemet under "Kanske relaterat".

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]