Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sander
Tjenare, är ny här och skulle behöva lite hjälp med min b230

Har problem med att min b230 med blockfördelare som inte får gnista, började att köpa ny brytare för den andra va dålig dä hjälpte inte, mätte därefter tändspolen som stod på 12v vid tändning sen när man vrir på starten sjunker tändspolen ner till 5,8 v. Inte fel på tändspolen då jag har testat flera.

Bilen har stoge i 7 år!

Några tips? Alla tips är bra tips
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad är det för bil? B230 fanns i många olika utförande i olika modeller.
Sander skrev:började att köpa ny brytare för den andra va dålig
Menar du då mekaniska brytarspetsar? När du mäter på tändspolen med tändning på så är där alltid 12V (c:a) på stift 15. Sjunker spänningen så lågt som 5,8V vid start är där kortslutning någonstans efter spolen, eller kasst batteri.
av Sander
Det är en Ford sierra folkrace bil mä b230, och ja en mekanisk brytare.
Får felsöka mer efter spolen och testa nytt batteri, tack för tipset:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok. Kolla på kabeln mellan 1 på tändspolen och till fördelaren att den är Ok. Kolla på fördelaren, det sitter en kondensator också på samma kabel. Det var inte alldeles ovanligt att det blev taskig kontakt där, och även kortslutning. Kolla på själva brytaren också, den får inte vara i kontakt med något annat än motsvarande kontakt. När allt fungerar ska du på tändspolen ha 12V (c:a) på stift 15 och pulserande spänning (någonstans mellan 0 och 12V) på stift 1 när du "kör" på starten. Använder du provlampa, ska den lysa på 15 och blinka på anslutning 1

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]