av Leon0300 - tis 02 jul 2024, 18:00
- tis 02 jul 2024, 18:00
#1582858
Hej, har en 244 från 87 med en b230k motor. Går i tankarna att byta motorn mot en A. Vad jag förstått det så använder b230k bendix rex tändsystem som har knock sensor, postionsgivare (svänghjul), temp mätare, tryckgivare, tomgångs kontakt, samt en magnetventil för bränsleavstäning på förgasaren. Det jag kommit fram till är att allt går att behålla då blocket är samma, förutom bränsleavstängningen, då det byts förgasare. Då är min fråga om styrenheten kommer se detta som ett fel och gå tillbaka till en förinställd tänd kurva?. Det ända som kommer att hända enligt min teori är att det fortfarande kommer spruta in bränsle trots motorbromsning vilket inte kommer ge något fel till styrboxen.
så här säger Volvo handbok
-För att bränsleavstängningsfunktionen ska aktiveras
måste motorns temperatur vara över 50°C, varvtalet
överstiga 1 347 varv/min och gasspjället vara stängt.
Aterinkoppling av bränslet sker vid 1 347 varv/min, eller
när gasspjället öppnas.
Är jag helt ute och cyklar eller låter det som något som borde funka?
så här säger Volvo handbok
-För att bränsleavstängningsfunktionen ska aktiveras
måste motorns temperatur vara över 50°C, varvtalet
överstiga 1 347 varv/min och gasspjället vara stängt.
Aterinkoppling av bränslet sker vid 1 347 varv/min, eller
när gasspjället öppnas.
Är jag helt ute och cyklar eller låter det som något som borde funka?
- By McE