- tor 27 jun 2024, 23:54
#1582451
(Det händer att jag sticker in allmänna frågor om allt möjligt som kanske inte är helt 2,3,400-relaterat, men forumet saknar en avdelning "alla möjliga bilfrågor". Så jag kollar här med kunskapsbanken.)
Min vagn har inte så många mil, men många år, på nacken (bakrutan) och jag bara väntar på att den ska börja klonka i bakvagnen eller att besiktningen anmärker på något i hjulupphängningen. Gummi eller PU? Håller ni med om detta:
1. Det är klokt att byta allt på en gång. Stort jobb och hjulinställning osv
2. Original gummibussningar är lite billigare och gör bilen mjukare i gången och lite tystare
3. Moderna PU-bussningar kostar en del men ger bättre grepp (fasthet) och håller mycket längre
4. Egentligen är det där en struntfråga. Vill man köra fort är det - förutom breda däck - först bättre stötdämpare och hårdare fjädrar som behövs om vi bara pratar om vägegenskaper. Och är det komfort som önskas blir det tvärtom
Min vagn har inte så många mil, men många år, på nacken (bakrutan) och jag bara väntar på att den ska börja klonka i bakvagnen eller att besiktningen anmärker på något i hjulupphängningen. Gummi eller PU? Håller ni med om detta:
1. Det är klokt att byta allt på en gång. Stort jobb och hjulinställning osv
2. Original gummibussningar är lite billigare och gör bilen mjukare i gången och lite tystare
3. Moderna PU-bussningar kostar en del men ger bättre grepp (fasthet) och håller mycket längre
4. Egentligen är det där en struntfråga. Vill man köra fort är det - förutom breda däck - först bättre stötdämpare och hårdare fjädrar som behövs om vi bara pratar om vägegenskaper. Och är det komfort som önskas blir det tvärtom
2451993 B230F/M47
- By Storfot