Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282730
Misständer bilen, så kan det bero på att du har vatten i botten på tanken. Blir det minusgrader, så fryser vattnet till is. Då måste du ställa in bilen i värmen över natten så att isen smälter innan du häller i K-spriten. Jag gjorde så på min 245:a innan jag bytte till en ny tank. Rosthålet ovanpå tanken gjorde att vatten kom in. Annars är det inte nödvändigt att ha i K-sprit. Mvh Tobias
#1282788
Kommer inte ihåg vilket avgasvärde det var men vet att när jag en gång hade två Saab 900 så hällde man på två flaskor k-sprit inför varje besiktning med redan lite bensin i tanken vilket fick bilprovningens mätare att bli riktigt glad och ett annars felande avgasvärde gick rakt igenom.Minns att jag vid ett av dessa besök hade ställt de dubbla stromberg förgasarna så pass lågt så att den började gå ojämnt på tomgång samt med k-sprit i tanken så sa besiktningsmannen att (den här har du hällt k-sprit i va för att få så fina värden !?).
#1580653
Sedan denna tråd skapades har etanol i blandningen ökat till 10% (E10) i 94 oktan bränsle. Ännu större anledning att skippa K-Sprit.
När blir K-Sprit för gammal? Städade ur en massa gamla färgburkar och liknande för att göra plats för växelriktaren till solcellerna. Där i ett hörn längst in stod en flaska K-Sprit. Har inte kört på bensin sedan början på 2000-talet. Började köra farsans 144 -72 på E85 omkring 2004 - 2005
#1580661
Sprit är hållbart. Man konserverar djur i sprit i hundratals år. Håller med: Med E10 minskar anledningen att ha K-sprit i tanken ännu mer. Men är det inte också så, att man minskar etanolen i E85 vintertid för att få enklare kallstarter? Ungefär som att man minskade biodieseln norröver eftersom den störde äldre dieslar vid låga temperaturer.
K-sprit ("T-grön"): Kemin/fysiken är så att vatten (som alltid finns i en tank, och den är tyngre än soppan så den ligger i botten) löses urkasst i bensin men mycket lätt i alkoholer. Så spriten tar upp vattnet och allt far igenom förgasare/insprut. Man blir enkelt av med kondensvatten på detta vis. Kondensfenomenen ökar på vintern och därför snapsade man soppan under kalla årstiden.
#1580666
Rödsorken skrev:Men är det inte också så, att man minskar etanolen i E85 vintertid för att få enklare kallstarter?
Visst är det så. Jag har ju byggt om min 745-a "efter eget huvud" (större spridare och högre (justerbart) bränsletryck c:a 3,8 kg) . Det skapar problem 2 ggr om året (höst och vår) när dom ändrar från 15% bensininblandning till 25% inblandning. Och sedan ändar tillbaka på våren. Det skiljer ungefär 0,5 kg tryck mellan sommar och vinter etanolen. När jag kör på "ren bensin" får jag sänka c:a 1,5 kg till. Kör på E5 (98) när jag kör på bensin (tändläget höjt 4° mot original)
#1587949
K-sprit innehåller metanol-etanol och i vissa fabrikat även isopropanol . Stod på en webbsida . På Hur många webbsidor som helst står det att etanol kan orsaka korrosion
Isopropanol ska vara bra i vattenförorenat bränsle kan även använda som syretillsättare . Ska väl även höja oktanhalten . Finns påstående om att den inte brinner så bra

kemetyl Den höga alkoholkoncentrationen med de ytaktiva medlen löser in kondensvatten som uppstår i bensintanken. Dessutom har den en rengörande effekt – en tillsatt additiv som K-sprit motverkar både rost och korrosion i bränslesystemet.
https://www.moory.se/p/kemetyl-k-sprit-05-liter/
#1588672
Det går alldeles utmärkt att köra en gammal 745-a på etanol året runt. Gjort det i mer än 10 - 15 år. Innan dess körde jag farsans gamla 144 på E85 för att slippa alla tillsatser som behövs när man kör gjutjärns motorer på blyfri bensin.

Visst, jag gör så. Men på dom fle[…]

Vi som beställt EX90

Slipper släckta framlysen iaf med den mjukvar[…]

Håll koll på detta, när han kr&[…]

Har du otur så har du detta fel! https://yo[…]