- fre 07 dec 2007, 22:25
#156067
AG frågade: "Är det bara tempmätaren och bränslemätaren som använder stabilisatorn?"
Ja, enligt dom uppgifter som jag har, troligen samma som du? Volvos blå GDS-bok för 200-serien? Den går dessvärre bara upp till årsmodell 1986. Logiken säger dock att det är liknade i din 90:a
Men så här är det: Det är bara tempmätaren och bränslemätaren som behöver en stabil spänning. Det fungerar så att mätarna är ett variabelt motstånd som ligger till jord och matas från stabilisatorn. Spänningen ut från generatorn kan ju variera flera volt upp och ner. Det skulle ge fel värden om dom två mätarna följde generator/batterispänningen. Övriga instrument (oftast bara kontrollampor) är inte spänningsberoende på samma sätt som dom två. När det gäller motorns styrdator för tändning, avgasrening och bränsle, så har dom med största säkerhet, egna stabilisatorer i enheten.
Det är ju svårt för en utomstående att säga någon felorsak, men mycket tyder på att du har en glappkontakt någonstans. Ryck och drag lite aggresivt i kabelhärvor och skarvkontakter. Kolla samtidigt om något blinkar eller glappar. Bilar är ju dessvärre utsatta för hård miljö med oxider på kontakter etc. etc. Ha en burk 5-56 till reds i din felsökning.
Ja, enligt dom uppgifter som jag har, troligen samma som du? Volvos blå GDS-bok för 200-serien? Den går dessvärre bara upp till årsmodell 1986. Logiken säger dock att det är liknade i din 90:a
Men så här är det: Det är bara tempmätaren och bränslemätaren som behöver en stabil spänning. Det fungerar så att mätarna är ett variabelt motstånd som ligger till jord och matas från stabilisatorn. Spänningen ut från generatorn kan ju variera flera volt upp och ner. Det skulle ge fel värden om dom två mätarna följde generator/batterispänningen. Övriga instrument (oftast bara kontrollampor) är inte spänningsberoende på samma sätt som dom två. När det gäller motorns styrdator för tändning, avgasrening och bränsle, så har dom med största säkerhet, egna stabilisatorer i enheten.
Det är ju svårt för en utomstående att säga någon felorsak, men mycket tyder på att du har en glappkontakt någonstans. Ryck och drag lite aggresivt i kabelhärvor och skarvkontakter. Kolla samtidigt om något blinkar eller glappar. Bilar är ju dessvärre utsatta för hård miljö med oxider på kontakter etc. etc. Ha en burk 5-56 till reds i din felsökning.