Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredde_86
En gjej jag undrar över...

Har köpt en 245a för ett tag sen nu och jag ska byta lådan till en 5 växlad.

Kan jag byta till den 5 växlade utan problem?
Det blir inge problem med utväxlingen eller nåt sånt?
Det sitter i en 4 växlad låda nu...

Tacksam för tips

MVH// Fredrik
Användarvisningsbild
av Dobermann
Nä det blir inga problem med utväxling, du måste givetviss ha den främre(helst hela) kardanen oxså då den är kortare, även hastighetsmätarwiren då den är längre.
av Fredde_86
Ok, tack för tipset.
Då blir de 5 petat :P

Ha de bra / Fredrik
av Dannemannen
Kör en liten utvikning på freddes fråga, funderar på att göra samma byte på min 244. Efter ett sådant byte, måste man inte omregistrera bilen och få den godkänd som 5 petare ? (eller är det helt ovesentligt för trafiksäkerheten?)
Ha det!
/Danne
Användarvisningsbild
av Dobermann
Jo en reg-besiktning ska det vara efteråt
av Fredde_86
Ja ljust de.. Men det ska är ju inget problem.

Däremot har jag ett annat problem. Jag har skruvat bort kardanaxel, mellanaxel och allt vad det nu heter från bilen med den 5 petade lådan och den måste jag väl använda till den andra bilen. Den andra var för kort eller nåt sånt.

Om man skruvar ihop grejerna fel sen får man väl nå konstiga vibrationer har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Axel till 4+od är kortare.

Ang axelen så kan det bli fel om du bara tar främre delen men om du tar allt och låter den vara odelad eller märker upp hur den satt innan du delade på den så är det inga problem med vibrationer.

Dom överväxlade lådorna har oxså en kraftigare växellådskudde! jag körde med en för mjuk en gång å då hoppade lådan mellan väggarna i kardantunelen.
av Dannemannen
Är det byte M45->M47 som gäller ?
Är M47 en 4-väx med OD
och vad är isf M46 ?
/Danne
Användarvisningsbild
av Sparkz
M46 är OD
M47 är mekanisk 5:a

Du kan köpa denna olja om du vill: https://ae[…]

GAS Kondensator 1F

Jag besvarar absolut INTE Pm över sidan. He[…]