Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
#1550758
Portarna är lika stora och dom öppnar samtidigt
Vet inte vem som har byggt den, det är en "hemma gjorde" cab förmodligen byggd nångång på 90 talet
Jag har köpt den från ett dödsbo och den är inte körd eller besiktad sen 2008
av Erik Å
#1550774
Jag letade vakuumläcka på min v70 eftersom tomgången hade hyss för sig. Så jag täppte till trottelhuset med en plastpåse och kopplade en slang till en nippel på insuget. Blåste i slangen och mycket riktigt pyste luften ut någonstans bakom insuget, lyckades aldrig hitta var men testet bekräftade iallafall vakuumläcka.. ;-)
Så småningom insåg jag att supplementary air valve står öppen när den är strömlös. Måste varit den som släppte ut luften. Den släpper luft förbi trotteln in direkt till insprutarna vid kallstart för att minska HC emission.. Denso-finess årgång 2000 :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1550914
pevalge skrev: sön 13 aug 2023, 11:47 Portarna är lika stora och dom öppnar samtidigt
Vet inte vem som har byggt den, det är en "hemma gjorde" cab förmodligen byggd nångång på 90 talet
Jag har köpt den från ett dödsbo och den är inte körd eller besiktad sen 2008
Kul med ovanliga bilar. Då är det säkert inte förgasaren som felar, utan kringutrustning som EGR, PulsAir m.m som strular. 1976 års avgasreninglag gjorde att det fanns väldigt mycket vakuumventiler och slangar på förgasarmodeller. Förgasaren är kanske bytt också, har lite svårt att tro att att en 340 med 1,4 l motor hade 2-ports förgasare, dom allra flesta modeller "på den tiden" hade 2-stegs modellen.

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.