Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av front_one
#151359
Hej jag har en volvo 245 -87a b230k som jag har lite problem med .. till att börja med så går tändningen inte ställa in det händer inget när man vrider på rotorstocken. samt att det känns som att det tar emot med 2 och 4ans växel och fyran åker ut ibland.. men lyfter jag lådan går det utmärkt.. sen när bilen står på tomgång så skakar hela bilen och det är nått som knackar under bilen men när jag kopplar blir det tyst.. och när jag kör iväg på ettan så är det som om hela bilen hoppade.. samt att det tjuter under bilen.. finns det någon som kan hjälpa mig mvh fredde :?:
av I.H.P
#151440
Tändningen går inte att ställa på din bil, den styrs elektroniskt.
//Björn
Användarvisningsbild
av niklas gson
#152024
I.H.P skrev:Tändningen går inte att ställa på din bil, den styrs elektroniskt.
//Björn
men det e väll grundinställning i alla fall ???ska montera brytarlöst på en b23 vad ska graderna vara då??
av Rådlös
#152045
Tändinställningen skall stå på en skylt i motorrummet.

Men hittar du inte den så är ett par riktvärden här: Grundinställning ca 10 - 12 grader. Sedan vid "halvgas" 2500 v/m, beror det på årsmodell och motormodell etc. Allt ifrån 17 till 30 grader.
Men fabrikörn av ditt brytarlösa system måste väl också ha en åsikt? Vad säger han?
av front_one
#152218
Tack men finns det någon som kan hjlpa mig vad ska jag göra ? :cry:
av I.H.P
#152368
niklas gson skrev:
I.H.P skrev:Tändningen går inte att ställa på din bil, den styrs elektroniskt.
//Björn
men det e väll grundinställning i alla fall ???ska montera brytarlöst på en b23 vad ska graderna vara då??
Fördelaren på B230K är "tom", sitter bara en rotor med bredare tunga för att kunna fungera inom ett brett tändningsområde, sen styrs tändpunkten av elektroniken m.h.a bl.a svänghjulsgivare & knacksensor.
Det du antagligen menar med brytarlöst är en fördelare där brytaren är ersatt av trissa och hallgivare. Håller med om 10-12grader, brukar ställa åt det högre hållet så länge man inte får spikningar.
av I.H.P
#152377
front_one skrev:Tack men finns det någon som kan hjlpa mig vad ska jag göra ? :cry:
Lyft på växelspaksdamasken, spaken sitter i en tvådelad plastkula som ska hållas nere av en seegerring, lossar denna blir 4:an svårväxlad.
Växelförarens gaffel som sitter fast i spaken är lagrad i två bussningar, som kan vara utslitna, finns både plast(skit) och mässing(bra) bussningar
Har du friska motor och växellådskuddar?
Kolla oxå knutkors, stödlager & stödlagerhållare på kardanstången.
Kan även vara dåligt svänghjulslager eller felcentrerad koppling
//Björn
av front_one
#154066
Tack för all hjälp .. kamen var fel ställd och motor kuddar samt vxl låds kudde var inga kvar =)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]