Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#149886
Min flickväns 240 tände helt plötsligt alla varningslampor utom oljetryckslampan under färd igår, fast de lyser bara svagt. Drar man i handbromsen t.ex. så lyser den mycket starkare än de andra.
Jordfel är ju att tippa på men har någon varit med om detta förut och kan tipsa om vilken jordpunkt? Har inget garage och ute är det ju jämt mörkt och kallt nu så det är inte så kul att leta fel. :( Bilen står dessutom en bit hemifrån och utan laddning från generatorn kommer man inte långt i mörkret. :evil:

Bilen är en 244 -88a med B230F LH 2.2
av Addict
#149986
Felet ligger i generatorn, så långt har jag kommit.
Knackade på den lite löst med en hammare och då började den ladda för att sedan sluta en stund senare. Försökte då få loss laddreg med kolen men pga en dålig skruv gick den inte att få loss. Efter lite mer bankande med hammare på mejsel osv så började den ladda återigen och sedan tändes inte instrumentlamporna igen på de fem minutrarna vi hade bilen igång. Sedan var jag tvungen att åka hemåt.

Jag hoppas det är kolen som är helt slut, ska demontera hela generatorn vid tillfälle och såga ett spår i den där jäkla skruven. 240 är ju värdelösa som har generatorn så långt ner och gömt framför oljefiltret...
av Addekarlsson
#150332
Låter helt klart som att kolen är slut. Dom når inte fram till collectorn. När du knackar på generatorn, så blir det nån form av kontakt mellan kol/collector.

Kan även vara generalras på generatorn, men det märker du när du testat med nya kol.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av igelkottar
#152235
Den var inte så fin precis. :roll:
av SAAB_91
#152549
Glöm inte bort att plocka bort säkringshållaren på A-stolpen och se till att den har kontakt med karossen. Det är vanligt att det blir ett oxidskikt där som gör att du kan få alla möjlig konstiga fel, glödande varningslampor är ett av dem.

MVH
SAAB_91
av Addict
#152707
SAAB_91 skrev:Glöm inte bort att plocka bort säkringshållaren på A-stolpen och se till att den har kontakt med karossen. Det är vanligt att det blir ett oxidskikt där som gör att du kan få alla möjlig konstiga fel, glödande varningslampor är ett av dem.

MVH
SAAB_91
Du menar där alla säkringar sitter? Varför skulle den ha kontakt med jord? Den måste ju vara isolerad från chassiet?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]