Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1511889
Det är mkt trångt med AC och servopump bredvid på min 240 88. Man måste släppa AC-remmen för att trä förbi remhjulet. Måste man demontera stänkskyddet under motorn för bättre åtkomlighet ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1511984
Du byter väl alla remmar när du byter. Då är det väl inga problem.
av Rådlös
#1511991
Håller med Lennarte. Vill du modernisera generatorfästet så sätt en vantskruv till att justera remspänningen med och även efterjustera vid behov i framtiden.
Vantskruvar finns i många storlekar och är egentligen ett båttillbehör från början (vilket hörs av namnet. Vant, dom stagvajrar som håller masten rakt på en segelbåt) Men det finns säkert en storlek som skulle passa i en bil.
av StoraB
#1512032
Den som har en 240 med AC ser genast problemet. Hur kommer man åt justeringarna ? Dåligt genomtänkt konstruktion tycker jag. + Jovisst kan man byta samtl. remmar, men det löser inte problemet. Tidsåtgång på Volvo - verkstad är enl.uppgift min en timma (ca 1500:-) Jag är van att göra det mesta på mina 240-bilar själv. 240 har alltid haft rykte om sig att vara lättmekad.
av Amarace
#1512111
Hmm, nu var det längesen jag hade en med AC, men är rätt så säker på att jag bara krängde av AC-remmen och sedan till generatorn, och satte dit nya o så på med ac-remmen igen. AC-remmen har ju ingen justering egentligen, så den krämger du bara av. Justera generatorn är ju ingen skillnad på om det är ac eller inte. Servon har ju sin egen justering.

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]

Tack så mycket för hjälpen nu f&ou[…]

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]