Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 240 från 83. När man har dimmljuset på och slår på helljuset så släcks dimmljuset. För det första, skall det vara så och i så fall varför? Jag hade lite mer försått det om det varit dimmljus fram som släckts, men nu har min bil bara dimmljus bak.
Både lampan i knappen som indikerar att dimmljuset är på och själva dimmljuset släcks, och sen tänds allt igen när man slår av helljuset.
av Addekarlsson
Det ska vara så, för kan man köra på helljus, så behövs ej dimljus heller. :wink:
Detta tyckte tillverkaren var jättebra, så dom la in funktionen så.
Går lätt att koppla förbi funktionen dock. Bara dra en ny plusmatning till dimljusknappen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo, eller så kopplar du från reläet till jord istället för säkringen! om jag inte är helt ute å vandrar nu :P när jag monterade mina dimljus fram (iofs) så fick jag välja mellan 1. dimljus+alla=jordskenan 2.dimljus+halvljus=säkring xx 3. dimljus+halvljus+helljus=säkring yy osv
av anp
Addekarlsson skrev:Det ska vara så, för kan man köra på helljus, så behövs ej dimljus heller. :wink:
Detta tyckte tillverkaren var jättebra, så dom la in funktionen så.
Går lätt att koppla förbi funktionen dock. Bara dra en ny plusmatning till dimljusknappen.

Mvh/ Adde
Upptäckte samma sak på min -90 häromdagen då jag försökte uppmärksamma bakomvarande att denne hade helljuset på trots kort avstånd till mig ( framförvarande ).
Trots att jag kört 240 i 18 år så märkte jag av funktionen först nyligen.
( Saknar dock funktionen att en enerverande summer ljuder då dimljus är påslaget. Många kan slå på dimljuset, men få vet hur man slår av dimljuset )
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok. Får se om jag orkar koppla förbi det. Det är ju inte så bra som det är nu, då bakomvarande kan tro att man bromsar bara för att man slår av helljuset. Sen är det ju också bra att kunna använda dimmljuset som anp säger.
av anp
Tomas88 skrev:Ok. Får se om jag orkar koppla förbi det. Det är ju inte så bra som det är nu, då bakomvarande kan tro att man bromsar bara för att man slår av helljuset. Sen är det ju också bra att kunna använda dimmljuset som anp säger.
Men varför har du dimljuset påslaget "hela tiden"?

Dimljus anser jag att man skall använda aktivt, d.v.s för att uppmärksamma upphinnande bakomvarande att man finns framför dem i >dimman/snöröken<.
När de väl blivit medvetna om att ett fordon finns framför dem, kan man slå av dimljuset såvida det inte råder mycket tät dimma/snörök, för att inte störa bakomvarande med ett starkt dimljus rakt i dennes synfält.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej jag har bara dimljuset på när det är dimma och slår sedan av det när bakomvarande har kommit så nära att de kan bländas. Det jag menar är de gånger det är dimma och mörkt men jag ändå vill använda hellyset.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]