Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
Ang. kvalite Biltema. Köpte en bromsslang 240 88 som visade sig vara felgängad. Förd.blocket började sedan läcka och det ena gav det andra. Får ingen ersättning eller ursäkt eller efter uppmaning att se över leveransen från tillverkaren. Möttes dessutom av en stöddig platschef . (Biltema Jönköping) Köper därefter aldrig mer en del till mina 240:or därifrån. Väljer orig. som blir dyrare , men känns säkrare.
Användarvisningsbild
av dartster
Lustiga är att den började lysa efter oljebytet, tidigare ägaren anv sig av biltemas mineralolja 10-30 och jag körde med biltemas halvsyntet 10-40
Sen lyser den bara om jag startar den och inte gasar nått, så fort jag gasar till slocknar den direkt och tänds inget mera under körning oavsett om den puttrar på tomgång vid nått rödljus är lampan släkt hela tiden
Ska bli intressant vid nästa oljebyte, för nu har jag 2 orginalfilter hemma i allafall
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan givetvis vara fel på filtret, men jag har kört med Biltemas olja (semisyntetisk 10W40) och filter i 15 år (sedan jag fick bilen) och aldrig haft problem. Byter olja och filter minst en gång om året, så det har blivit några filter under åren. Använde samma filter på 144-an (B20 motor) jag hade innan. Den trimmade PV-n jag hade innan dess hade jag inte Biltemas filter på, dom fanns inte här då.... Jag har B234F motorn i 745-an och den är lite annorlunda byggd i smörjsystemet, men har aldrig haft problem. Den har rullat omkring i strax över 50000 mil nu.... :x

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]