Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag funderar på att snart serva bilen. Nu undrar jag vad som egentligen är nödvändigt att byta. När bilen hade gått 18 000 mil byttes: olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, brytarspetsar, kondensator, rotor och fördelarlock, nu har den gått ca 19 100 mil.

Som sagt vad rekommenderar ni att man byter eller i alla fall ser över (förutom olja + filter då)?

Bilen är Volvo 240 -83 B21A
av Addekarlsson
Kika i FAQ så har du serviceprotokoll, där ser du vad som ska servas på vilka miltal. :wink:
Jag tror att din 240 ska vara med där. Minns inte riktigt. :lol:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=6764

Mvh/ Adde
av Rådlös
Om du har sådan koll på tidigare utförd service, som Addekarlsson tipsade om här, kanske det är lungt. Men om du inte vet hur och när det är gjort, så är ju kamremmen ett viktigt moment. Den skall bytas var 8000 mil!

Det är alltid en viktig uppgift när man köper en begagnad bil. "När byttes kamremmen?". För er som är lagda åt det ordningssamma hållet, kan man ju skriva en liten uppgift, eller kopiera ett inköps/verkstadskvitto etc. etc. med datum och mätarställning. Lägg sedan det pappret i bilen för framtida behov.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bara för att vara jobbig så vill jag påpeka att det är 75000 km eller 5 år som gäller för kamremmen. :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kamremmen byttes också vid 18000, så de är lugnt.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]