Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ctingstrom
#1488573
Hej Jag äger för närvarande en Volvo 245 L som registrerades första gången i februari 1976 i Frankrike. Motorn är en B20A parad med en M45 växellåda. Jag vet att den här konfigurationen är ganska sällsynt, men jag kollade den och det är verkligen en M45. Nu skulle jag vilja veta om det är möjligt att behålla klockhuset och installera en M46 istället. Säkert är längden på axeln som länkar växellådan till den bakre diffen annorlunda, men skulle det vara något annat element som kan göra detta byte inte möjligt? Har någon av er gjort det och kan ge mig ifos? Tack för hjälp Christian
Användarvisningsbild
av lennarte
#1488601
Klockhus?? 🤔 Är det sprängkåpa/kopplings kåpa du menar? Den tillhör växellådan på M45/46/47. Men, du måste ha en M46 före -86 (tror jag det är), senare modeller har inget uttag för hastighetsmätare. Kardanstång (främre delen) måste du också ha
av rd350
#1489887
Det går fint att sätta en m46 på den sprängkåpan, det är därför den kostar som den gör på tradera..... Du får naturligtvis byta kardanen också men har du rätt grejor är det "bara" att sätta dit. Shimsen till ingående axel måste man ha koll på att det blir rätt i och med att man bytar sprängkåpan.

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]