Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 440 från 1994. Idag började laddningslampan och SRS-lampan lysa under färd. Samtidigt slutade stereon att fungera. Samma för temp- och bränslemätare. Kom hem, gick igenom samtliga säkringar och de var hela. Provade starta, men bilen vägrar. Alla lampor blinkar när man vrider om nyckeln, men startmotorn klarar inte av att gå runt. Har nu satt batteriet på laddning. Har generatorn havererat? Hjälp?
Med stor sannolikhet ja :-)
Funkar allt när du laddat batteriet så är alla tvivel undanröjda :-D
Kolla också att rem, batterianslutningar och jordflätor mellan motor och kaross ser okej ut. Sånt är nödvändigt för att laddningen ska fungera ;-)
Tack! :) Jag satte tillbaks batteriet när det laddat ett par timmar och då startade motorn snällt precis som du skrev. Efter en stunds tomgång började laddningslampan lysa igen. Mätte med voltmeter och den visade 11.6 när bilen startades och 9.6 när laddningslampan började lysa. Jag antar att det betyder att generatorn inte levererar ström till batteriet. Sladdarna såg ok ut tyckte jag så beställde en generator ikväll. Tack för hjälpen!

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]