Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag försöker att få fram rätt vin kod till min Volvo 240GL enligt alla konstens regler & Div olika Anvisningar/Guider på Nätet......Men fel fordon Visas Se bifogade bilder
Vad gör jag för fel ???

Tack på förhand
Screenshot_20210511-210148~2.jpg
Screenshot_20210511-210148~2.jpg (30.27 KiB) Visad 1747 gånger
Screenshot_20210515-183711~2.jpg
Screenshot_20210515-183711~2.jpg (31.78 KiB) Visad 1747 gånger
Mvh
Peter

Som jag sa på Facebook, varför vara inne på BSR för att tyda??
Din bil har det chassienummer den har, satt av Volvo, instansat på höger A-stolpe. Sen vad vissa sidor säger är deras tolkningsfel. Nummret som är stansat är det som gäller.
Sen är ju detta med "vin" mer Usa betonat, där hade Volvo ett annat system på chassienummer just därför.
Amarace skrev:Som jag sa på Facebook, varför vara inne på BSR för att tyda??
Din bil har det chassienummer den har, satt av Volvo, instansat på höger A-stolpe. Sen vad vissa sidor säger är deras tolkningsfel. Nummret som är stansat är det som gäller.
Sen är ju detta med "vin" mer Usa betonat, där hade Volvo ett annat system på chassienummer just därför.
Jag var inne på Skandix.de för att köpa reservdelar till min bil & för att få Exakt rätt Reservdelar så rekommenderas man ska fylla i sin vin cod......& En sak till Amaraece Så länge som du inte känner till hela Orsaken till Min Fråga Ang vin cod i Div Olika Volvo Forum........Så tycker jag att du ska använda en bättre ingångs Attityd Mot mig & Inte få mig att känna mig
Belastning i gruppen......med Helt Oseriösa frågor.......

Mvh
Peter

Fårstå mig rätt (eller missförstå ;) )Jag förstår som sagt inte varför?? Jag undrar ju alltså?? För att få svar krävs också besvarande av motfrågor, du är absolut ingen belastning.
Men i just detta dall t.ex, om du skrivit Vad du söker för reservdel, så hade du garanterat fått svar på det, istället som nu att det blir missförstånd och fler frågor som måste besvaras.

Chassienummret säger inget alls förutom att det är en fyrdörrars, med B230F och M47 av årsmodell 88, inget som säger nåt i reservdelsköpande för att få exakt, snarare kan ställa till det då det är en 88 då det finns vanlig och 88b, som alltså inte särkiljs i chassienummret (dom har garanterat inte ett system som går på unika chassinummret så det går att urskilja därifrån).

Och som du upptäckt fungerar det ju inte, det är nyare bilar såna system funkar bättre, ska tro att det är runtikring från helfordonsgodkännandet runt 97 och framåt det där systemet fungerar ok.

Man har t.om på Volvo varit tvungen att veta själv vad man ska köpa för nåt, slå i reservdelskatalog m.m. För att ha ett artikelnummer. Även fast dom borde ha koll, men det har inte alltid funkat så bra.

Så i ditt fall, nu vet jag inte vad du söker, så är det bättre att ta reda på vad du behöver och utgå från det när du söker.
T.ex Bromsar, styrväxel o lite till har du på servicelappen i bagaget (förutsatt att det inte är bytt till annat fabrikat).

Jag har själv lärt mig den hårda vägen att man måste veta vad man ska ha för att kunna köpa rätt saker.
Allrahelst då det gäller en bil som är över 30år, är mycket som kan vara utbytt så det inte stämmer med hur bilen var som ny, det innebär att man köper fel saker om man ska lita blint på såna där söksystem.
Amarace skrev:Fårstå mig rätt (eller missförstå ;) )Jag förstår som sagt inte varför?? Jag undrar ju alltså?? För att få svar krävs också besvarande av motfrågor, du är absolut ingen belastning.
Men i just detta dall t.ex, om du skrivit Vad du söker för reservdel, så hade du garanterat fått svar på det, istället som nu att det blir missförstånd och fler frågor som måste besvaras.

Chassienummret säger inget alls förutom att det är en fyrdörrars, med B230F och M47 av årsmodell 88, inget som säger nåt i reservdelsköpande för att få exakt, snarare kan ställa till det då det är en 88 då det finns vanlig och 88b, som alltså inte särkiljs i chassienummret (dom har garanterat inte ett system som går på unika chassinummret så det går att urskilja därifrån).

Och som du upptäckt fungerar det ju inte, det är nyare bilar såna system funkar bättre, ska tro att det är runtikring från helfordonsgodkännandet runt 97 och framåt det där systemet fungerar ok.

Man har t.om på Volvo varit tvungen att veta själv vad man ska köpa för nåt, slå i reservdelskatalog m.m. För att ha ett artikelnummer. Även fast dom borde ha koll, men det har inte alltid funkat så bra.

Så i ditt fall, nu vet jag inte vad du söker, så är det bättre att ta reda på vad du behöver och utgå från det när du söker.
T.ex Bromsar, styrväxel o lite till har du på servicelappen i bagaget (förutsatt att det inte är bytt till annat fabrikat).

Jag har själv lärt mig den hårda vägen att man måste veta vad man ska ha för att kunna köpa rätt saker.
Allrahelst då det gäller en bil som är över 30år, är mycket som kan vara utbytt så det inte stämmer med hur bilen var som ny, det innebär att man köper fel saker om man ska lita blint på såna där söksystem.
Hej Amaraece

Ja överreagerade lite väl mycket...... Så jag Jag ber så hemskt mycket Ursäkt för reaktion

Mvh
Peter

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]