Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
Jag trodde i min enfald och ovisshet att bilmodellerna efterträdde varandra. När en modell blivit för gammal så slutade den att tillverkas och ersattes med en ny modell.
Tydligen går dessa uppdateringar på modeller, in i varandra...

245:an tillverkades ända fram till 1993 medan efterföljaren 745:an tillverkades 1986-1992
Detta är lite förvirrande för mig...
Alltså, vad är den egentliga skillnaden på dom, förutom formen?
Dom är ju liksom "lika gamla"... :???:
Användarvisningsbild
av Lilja
740n slutade egentligen inte tillverkas 92 den fick en facelift och bytte namn till 940. 940n tillverkades fram till 1998.
Är dock ändå rätt facinerad över hur länge 240n tillverkades även fast det typ inte var någon likhet mellan de första och de sista. Men de var väldigt populära varför sluta med ett vinnande koncept? :D
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Är det någon skillnad i lastutrymmet på dom?
Slukandet av soppa?
Rost?
Stötfångare?
Användarvisningsbild
av Lilja
Irrblosset skrev:Är det någon skillnad i lastutrymmet på dom?
Slukandet av soppa?
Rost?
Stötfångare?
Som jag skrivit i den andra tråden.

245an har något större lastutrymme än 745an men tycker dock detta är så pass marginellt så det kan kvitta.

Om du letar efter en så pass sen 240 som runt 90 så är det samma motor som i 740n så soppaförbrukningen borde vara ungefär den samma, skiljer inte så mycket på vikt heller.

När det gäler rost är det samma sak där, de är bara de äldre 240orna typ runt 78-79 som kan vara problem. Sen efter 1988 blev de rostskyddade.

Stötfångarna på 240n är av liknande typ som 740n hade fram till 1990 vilket betyder hållbar och lätt att byta om man skulle kröka den.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]