Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408324
Se över tändsystemet skulle jag säga. Dålig rotor/fördelarlock har gett mig problem när det börjar bli fuktigt i luften på hösten. Byt dessutom stift och även kablar, köp kvalitetsdelar, inte Biltema.
#1428177
EthanElijah skrev: tis 20 okt 2020, 09:36 Min 244:a (1992, med B230f) har börjat bete sig märkligt och dör/går ojämt/väldigt dåligt när den är kall eller har stått ett tag. Det är bara ett problem på låga varv och låga växlar, och när motorn blir varm beter den sig som vanligt igen. När den är kall går det fortfarande att köra den på låga växlar men den kräver väldigt mycket gas för att inte "skaka till" eller dö. När jag sedan startar om motorn kan det ta upp till 5-6 sekunder på tändningen innan motorn går igång. Att köra motorväg/höga växlar har inte varit några problem alls, även om motorn varit kall.

När jag letat runt efter liknande symptom på forum verkar tjuvluft stämma in på hur bilen "hackar" och dör i låga växlar och varv, men då borde väl inte motorn bete sig som vanligt efter att motorn är varm?

Är tacksam för all hjälp!
Det kan vara tempgivaren som är trasig. Blir det inga signaler från den om att motorn är kall, så blir det ingen fet bränsleblandning. Den sitter under insugningsröret. Den är svår att komma åt. Jag bytte min själv och det gick bra. Lossade på insugsröret. Lyckades komma åt utan att ta bort bränsleslangarna. Mvh Tobias

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]