Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusW
Hej
Jag håller på att skifta från 398 till 531 topp på B21'an och hade gärna återanvänt min lackade alu-ventilkåpa. Men jag inser att toppen ser annorlunda ut i bakkant med större urfasning 47mm i halvmånen i toppen samt att överfallet också är gjutet som halvmåne i bakkant på 531'an.
Funderade på att återanvända överfallet från 398'an i bakkant samt kapa till en rund gummitätning/packbox till en halvmåne i bakkant.
Osäker på hur bra det kommer bli och om man kan använda överfallen från en 398 topp i en 531 topp?
Alternativt får jag köpa en ny ventilkåpa och lacka den på samma sätt som min alu-kåpa.

Jag är också lite sugen på att 3d-printa en ventilkåpa, men det är en annan tråd :-)
Att flytta överfallet är ingen bra ide. Om man absolut känner att man måste använda den äldre kåpan så går det att modifiera överfallet och tätningen. Det bakre överfallet lär fräsas av för att ge frigång.
av MarcusW
Ok, jag misstänkte att man kanske inte skulle flytta överfallen. Anledningen är att jag inte har en ventilkåpan för 530/531 toppen.... Men måste jag börja fräsa sönder överfallen blev det helt plötsligt enklare att försöka ordna en ny "rätt" ventilkåpan istället :-)
Synd bara eftersom jag ganska nyss lackat om och fräschat upp den gamla kåpan :-(

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]