Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejpådig7777Volvo
Jag har ett centrallås på vänster bakdörr som har gått trögt i många år. Nu har det blivit värre. När det är varmt ute, så har det fungerat bra, men när kylan kommer, så fungerar det inte. Då får man dra upp knoppen för hand för att låsa upp dörren. Jag har smort de mekaniska detaljerna på insidan av dörren, men det har inte blivit bättre för det. Igår låste jag från förardörren flera gånger efter varann (låste upp och låste) och efter ett tag, så fungerade bakdörrslåset igen. Undrar vad det kan bero på? Är det elfel, eller osmort någonstans? De andra centrallåsen fungerar perfekt på 245:an (GLT) Tacksam för svar. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du letar upp det jag skrev om hur jag gjorde när mitt C-lås inte fungerade så får du kanske lite hjälp. Det var visserligen förardörren och min 740, men jag tror det fungerar på samma sätt. Skrev om det för ett tag sedan (max 2 år sedan
av hejpådig7777Volvo
lennarte skrev: fre 28 aug 2020, 11:18 Om du letar upp det jag skrev om hur jag gjorde när mitt C-lås inte fungerade så får du kanske lite hjälp. Det var visserligen förardörren och min 740, men jag tror det fungerar på samma sätt. Skrev om det för ett tag sedan (max 2 år sedan
Tack för svar. Jag misstänker starkt att det är kabelbrott mellan dörren och dörrstolpen. Något jag inte tänkt på. Tack så hjärtligt. Ska kolla upp saken när jag får tid. Mvh Tobias
av Amarace
Om det är kabelbrott skulle det ju inte fungera helt plötsligt utan att du rör dörren. Men kabelbrott är inte ovanligt, är vanliga kablar som går mellan stolpe och dörr.
Fungerar det att låsa, men låsa upp går trögare? Då är det inte kabelbrott.
En sak som däremot jag misstänker då det fungerar sämre kallt är att centrallåsmotorn går för tungt helt enkelt, ta isåfall isär och smörj med t.ex litiumfett.
Uppdatering av infotainment 2025

Mina installerades under körning. När ja[…]

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]