Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1362925
Det är kallt väder och det blir fort imma och min kupéfläkt i kärran har nu dragit sin sista suck med lite bränd lukt och rök som följd från spjällens utblås. Värmen fungerar fortfarande men själva fläktmotorn är alltså död. Skrikit har den gjort länge. Denna reparationsmardröm har jag läst mycket om.
Vet att det finns otal antal trådar om hur svårt och komplicerat det är att byta/ta ut en kupéfläkt i Volvo 240 men jag är alltså INTE ute efter att byta den själv fast att det finns massa guider och youtube-filmer som visar steg för steg (DIY). Har inte tillgång till verkstad eller plats att utföra det själv så oavsett om det tar 45 min till 10 timmar så vänder jag mig hellre till en bilverkstad.
Kostnaden är hisnande och kan variera mellan 5000-12000 KR men något jag är villig att ta. Men utöver Bilia som definitivt tar i överkant på sina reparationspriser så söker jag alltså tips om mekare i Göteborgsområdet med omnejd som har god kännedom om gamla Volvobilar och kan tänka sig ta en titt på detta schabrak till elände.
Bilia sa bara att det kommer bli dyrt men kunde inte ge en offert fören om 2 veckor...
Verkar skrämmande för många .
Det kvittar om det är fuskmetoden med såg eller om det görs ordentligt och allt plockas ut men vill helst få det åtgärdat så fort som möjligt.

Tar tacksamt emot tips om kunniga gamla Volvoreparatörer eller annat folk på Västkusten!

Hade bra!
#1362948
Gör som du själv skriver, leta upp en Volvomek som gjort det några gånger. Det är absolut inget avancerat när man går åt det på rätt sätt. Tar de betalt för mer än fyra-fem timmar då är det i överkant. Tipps till den som bytar själv, demontera vattenslangarna på utsidan av torpeden, spar mycket krypande på insidan av bilen.....

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]