Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kexchoklad01
#1355370
Hej, har en 240 från 1984 med en B23A-motor. Har en tidigare tråd om samma bil med fråga om hur man hittar tändinställningsmärket på den motorn (viewtopic.php?f=78&t=153253).

Jag har nyligen bytt till ett brytarlöst system i den gamla fördelaren och hade som det står i föregående tråd problem med tändinställningen när fördelaren skulle återmonteras. Hur som helst har jag gjort en grovinställning på tändningen och fått bilen att gå helt okej. Den startade och gick helt ok, men:

Detta var nu ung 4 dagar sedan, jag provkörde en bit och allt verkade funka. Nu har den stått stilla i 4 dagar och nu vill den knappt starta, startar knappt, går några sekunder och dör sedan och vill inte starta igen. Ingen förändring har gjorts under dessa 4 dagar. Gnista finns på tändstift 1 i alla fall (har inte kollat på övriga). Bränsle finns (har även försökt med startgas).

Vad kan felet vara?
av Rådlös
#1355386
Har du glömt att dra fast fördelaren? Är du säker på att fördelarens lager på axeln var i gott skick? (Om lagret är dåligt går det aldrig att ställa in korrekt tändning) Är förtändningens vacuum helt, inget läckage? Kollade du centrifugalvikterna och fjädrarna i fördelaren före modifieringen? Sitter alla tändkablar ordentligt i sina kontakthål?
Som du ser, det finns en lång rad tänkbara felpunkter. Du får gå igenom all och kolla så det sitter fast och är rätt monterat.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1355411
Hade problem vid fukt i min 240 för många år sedan. Bytte fördelarlock och tändkablar utan att det hjälpte. MEN jag hade inte bytt kabeln mellan spolen och fördelarlock. Den var sprucken i gummit och det stod vatten i anslutningen på tändspolen som gav överslag. Efter en ny kabel så funkade det fint!
av Kexchoklad01
#1355421
Tack så mycket för alla tips! Tändkablarna sitter rätt anslutna och fördelarlocket är bytt. Tändkablarna är dessutom rätt så nya och dom var i bra skick och funkade hur bra som helst för 4 dagar sedan så jag tror inte det ska vara nåt fel på dom. Fördelaren är ordentligt åtskruvad och jag har ju som sagt gnista på stiften.

Kondensskyddet som ni nämner är interessant. När jag bytte brytarkontakten mot den elektroniska modulen kom allting en aning högre upp i fördelaren. Tror ni det är möjligt att det blivit en glipa där och att det kommer in fukt som gör att tändningen blir opålitlig och konstig? Ska man kanske tästa att spreja 5-56 under kondensskyddet?
av Kexchoklad01
#1355675
Hej och god fortsättning!
Testade att byta den brytarlösa modulen i fördelaren mot de gamla brytarkontakternan och kondensatorn. Fungerade bra och bilen gick som en klocka i typ 5 min. Nästa dag när jag skulle testa att starta igen så blev det samma problem som innan, bilen startar knappt och misständer. Kollade i fördelarn och såg att rotorn har sprickor i sig och såg lite sotig ut. Tänker att det måste vara något som gör att fördelaren får för mkt ström.

Allt är inkopplat som det var när jag köpte bilen. Förkopplingsmotståndet är helt, spolen är hel (har mätt med multimeter). Är det nån som har nån idé om vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357505
Det måste nästan vara att det går in fukt i systemet. Antingen i fördelaren (sitter plastskyddet över brytarna kvar) eller att tändkablarna och/eller gummiskydden i ändarna är gamla, smutsiga, spruckna eller liknande. Även avståndet på tändstiften är viktigt, är avstånden i överkant eller större kan du ha gnista när du provar utanför motorn. Men när dom är monterade krävs bättre effekt för att få bra gnista.
Sedan beror det på vilka tändstift du har, vissa moderna typer har "från fabrik" 1 mm eller ibland mer. Dom stiften kräver moderna, krafftiga tändsystem. Ett tändsysten med brytare brukar det vara (omkring) 0,7 mm och tändstiften bör kollas innan montering. Tänk på att tidiga brytarlösa system ofta har kvar en "standard tändspole" om än med förkopplingsmotstånd ibland som höjer effekten från 12-15000V till omkring 20000V. Moderna tändsystem har 40000, kanske upp till 50000V. Denna spänning krävs till moderna (typ iridium) tändstift som kan ha upp till 1,5 mm avstånd.
Tänk på att en tändspole med förkopplingsmotstånd inte på köras utan detta motstånd, det blir för stor belastning på övriga delar. Samma om du sätter förkopplingsmotstånd en spole som inte är tillverkad för det, då blir effekten för låg. En tändspole utan förkopplingsmotstånd har en "driftspänning" på 12V. En tändspole med förkopplingsmotstånd har en driftspänning på 9V och ska få ett "tillskott" på 3V vid start ögonblicket (motståndet kopplas förbi) så en 9V tändspole får just i start ögonblicket (när startmotorn är inkopplad) 12V och blir l detta ögonblick typ 30-40 % kraftigare

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]