Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
Hej

Jag funderar på att montera dit ett extra backljus bak på bilen under kofongaren någon smidig lagom stor led lampa med lite extra Watt styrka i......Men frågan är vart ska jag koppla in strömmen......en variant är ju att ta strömmen från backljus kontakten vid Vxl lådan...... Alternativt ta strömmen från bakljus kontakten Men det är ju lite mera Jobb eftersom att det inte finns något typ av hål in till bagage utrymmet utifrån bilen......Så är det någon av er andra som har gjort detta här

Tacksam för svar

Skickat från min D5803 via Tapatalk

av Rådlös
Jag har inte gjort det, men du säger att ta strömmen från bakljuset. Du menar väl det befintliga backljuset? Annars skulle det ju lysa hela tiden!
Du kan grena på dig på det befintliga backljuset och dra till din extramonterade backlampa. På äldre bilar var detta oftast enkelt gjort framförallt med fästen och annat. Men på nyare bilar är det väl näst intill omöjligt om man vill behålla den estetiska formen på integrerade stötfångare.
Och glöm inte att först undersöka hur stor säkringen är i nuläget och hur mycket strömmen kommer att ökas på med din nya lampa. Vill du ha en riktigt stark backlampa så kör du den över ett relä, som tar styrströmmen från den befintliga backlampan. Då får du hämta drivströmmen antingen vid batteriet eller om du vet någon närbelägen plint som ständigt har 12 volt när tändningsnyckeln är till.
Har du en kombi eller sedan?
Användarvisningsbild
av Frrla
jag monterade vparts 30w LED lampor i min 244 gle och det vart förvånande mycket bättre än jag trodde det skulle bli.
flyttade senare över dem till min v70 -06 där de fortfarande är och det lyser mycket mycket bättre än jag hade velat så kanon-nöjd över resultatet. eftersom min sambo kör bilen för det mesta känns det bra att hon ser bakåt även om det är mörk asfalt i regnväder.
självklart är det kanske inte alltid tillräckligt, men skulle säga att i ca 97% av fallen är det mer än nog.

nu vet jag inte exakt vad dina behov är men det är absolut något att överväga :)
Användarvisningsbild
av maccus
Frrla skrev:jag monterade vparts 30w LED lampor i min 244 gle och det vart förvånande mycket bättre än jag trodde det skulle bli.
flyttade senare över dem till min v70 -06 där de fortfarande är och det lyser mycket mycket bättre än jag hade velat så kanon-nöjd över resultatet. eftersom min sambo kör bilen för det mesta känns det bra att hon ser bakåt även om det är mörk asfalt i regnväder.
självklart är det kanske inte alltid tillräckligt, men skulle säga att i ca 97% av fallen är det mer än nog.

nu vet jag inte exakt vad dina behov är men det är absolut något att överväga :)
Tack för tipset jag ska undersöka detta här alternativet BildBild

Användarvisningsbild
av maccus
maccus skrev:
Frrla skrev:jag monterade vparts 30w LED lampor i min 244 gle och det vart förvånande mycket bättre än jag trodde det skulle bli.

Tack för tipset jag ska undersöka detta här alternativet BildBild

Tack för tipset Bild
Det får bli din lösning med lite starkare led lampor till backljuset

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]