Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353948
Jovisst, men om du känner med en mejsel i ettans tändstiftshål så är det 50% chans att det är fyrans cylinder som är i tändläge och att märket i remskivan är på undersidan och då är det svårare att hitta.
#1353953
lennarte skrev:Jovisst, men om du känner med en mejsel i ettans tändstiftshål så är det 50% chans att det är fyrans cylinder som är i tändläge och att märket i remskivan är på undersidan och då är det svårare att hitta.
veven går 2 varv per 1 varv på kamaxeln så det spelar ingen roll vilken som är i tändläge av 1an och 4an så kommer iaf märkningen stå "rakt upp" på remskivan.

Har för mig att b21/23 har solida remskivor helt i metall så den kan inte flytta sig. däremot kan man skruva isär den och sätta ihop skivan "snett" men det ska inte gå att sätta den inre delen (med märkningen) fel eftersom den passar med krysskilen.
Man kan heller inte flytta remskivor mellan motorerna eftersom veven och remskivorna inte passar mellan.

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]