- lör 02 nov 2019, 07:00
#1345559
Om motorn stått ett tag och det är ju fortfarande kallt så den är ganska "trög" inombords. Spännaren för kamremmen är av en "fast" typ som man ska efterjustera. Förr stod det med på servicen, vet ej om det gör det idag. Men, just vi start kan ju kamaxeln "sitta fast" lite (oljan "suger" fast den) och är då kamremmen lite "slak" hoppar det lätt över några kuggar. Eller att remmen helt enkelt "går av". Ett enkelt sätt att kolla om kamaxeln står rätt är att vrida runt motorn till märket på remskivan står på 0 (vrid med hylsa på skruven i mitten på remskivan). Ta bort oljepåfyllningslocket och titta ner på kamnockarna. Dom 2 första ska "peka" snett uppåt åt var sitt håll (1-ans cylinder ska "tända"), eller snett neråt (trycka på ventiltryckarna) då ska 4-ans cylinder "tända". Båda nockarna ska vara exakt lika mycket uppåt eller neråt om kamaxeln står rätt. Om den hoppat en eller kanske 2 kuggar kan motorn gå igång, men är det fler går den inte
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V