Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidBerglund
Hej

Har en 245:a med en B230FK i.
Kylet är ett standard kyl, men sitter även en extra elfläkt på. Idag är elfläkten kopplad till knapp, men skulle gärna vilja ha den kopplad till en termperaturgivare som man sätter i kylarslangen efter motor till kylare.
Letat på alla ställen jag kan komma på, men hittar inget. Någon som har någon länk på något som skulle kunna funka?

Mvh en lite småstressad grabb
av Rådlös
Skaffa en sådan här i stället och sätt på någon lämplig plats på kylaren. Dom finns i många olika funktioner, stänger - öppnar och massor av temperaturområden. ELFA är naturligtvis störst, men dyrast. Men det finns många på nätet bl.a som säljer sådana här.

https://www.banggood.com/sv/250V-10A-KS ... 14230.html
Detta är bara ett bildexempel.

Ett tips i sammanhanget, det finns IR-termometrar om du vill kolla temperaturen på en tilltänkt yta. Clas Ohlson har från ett par hundra kr och uppåt. Dom går ju att använda till annat också.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du köper en original termokontakt så kan du borra hål i kylaren och montera den där den ska vara. Alla modeller med AC har kontakten monterad övre högra hörnet på kylaren. Där är en "markering" där den ska sitta. Du borrar hål och sätter i en gummibussning som du pressar in givaren i. Vet ej måttet på hålet, men det går att mäta på kontakten
thumb.jpeg
thumb.jpeg (20.96 KiB) Visad 4132 gånger
Detta gäller modeller fram till början på -90-talet, sedan kom ett "uppdaterat" AC system där kontakterna för AC-styrningen monterades direkt i kondensorn och den elektriska kylfläkten styrs av bränsleboxen.
Jag gjorde så på min 745-a för föregående ägare bytt kylare och satt i en "vanlig" kylare för AC-n funkade ändå inte. Jag satte i kontakten när jag fått AC-n att funka igen
av errim
Hej

Det blir snyggast och bäst om du monterar termokontakten på anvisat ställe på kylaren, som redan sagts ovan. Originalnumret till termokontakten som Lennarte visar är 1474962
Jag borrade hål i kylaren med ett 20 mm "träborr"

Reläet plockade jag på skroten från en 850 (jag gillar original och att det står Volvo på grejorna :-) )

I denna tråden kan du se 2 bilder på min installation viewtopic.php?f=78&t=71467&start=20
Användarvisningsbild
av Frrla
errim skrev:Hej
I denna tråden kan du se 2 bilder på min installation viewtopic.php?f=78&t=71467&start=20
precis så har jag också gjort. skillnaden är att jag borrade upp hålet säg 18mm om givaren var 20mm. sen åkte ja ner med kylaren på jobbet och gängade hålet i kylaren med hjälp av borrpressen till rätt gänga så det blev rakt och fint. använde sen ett valfritt tätningsmedel och smetade på gängorna innan jag skruvade in den i plasten. man kan säkert använda gängtejp eller liknande också. håller tätt efter några år fortfarande och min givare låter bile bli en bit över 100 grader innan den hunnit kyla ner till 95 någonstans innan den vänder upp igen. stått i köer heta sommardagar i över en timme i streck utan problem alls flera gånger :-)

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]