Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
Hej! Nu är det så att jag håller på att rensa bilen på epa-el men jag undrar om denna "kontakt" är original eller om man kan plocka bort den och tillhörande kablar. Kablarna verkar inte gå till nåt särskilt och är mest igenkläggade med smuts så tror inte att det är nåt jätteviktigt. Men ni som är mer kunniga kan förhoppningsvis svara på vad denna hör till och om det är original. Tacksam för snabba svar Mvh.
Screenshot_20190217-205847_Gallery.jpg
Screenshot_20190217-205847_Gallery.jpg (195.02 KiB) Visad 1240 gånger
av Rådlös
Troligen ett skarvdon.
Skaffa dig Volvo Gör Det Självbok för 200 serien, en blå spiralbunden bok utgiven av Volvo. Där finns ditt elschema med. Boken brukar finnas på antikvariat men finns ofta även på Tradera eller Blocket. Med den boken har du stora chanser att återställa ditt elsystem.
av rd350
Den är original men halva delen av kontaktisolatorn fattas. Finns nog fortfarande att köpa. Hittas under "kabelmatta motorrum, ingående delar" i reservdelskatalogen
Användarvisningsbild
av volvo2451977
@Rådlös, Jag har den blåa boken, dock är jag för efterbliven för att förstå elschemana i den :/

@rd350, Vad går den till då? För kablarna från den verkar inte höra till nåt särskilt vad jag kan se så om du har möjlighet får du gärna berätta i detalj vad den går till och gör för nytta.
Mvh
Användarvisningsbild
av Frrla
för att motorn ska gå och fungera maskinellt "krävs" 4 kablar (brytarspetsar)
En signal till startmotorn.
En till fördelaren.
En till tändspolen.
Eventuellt en mitt på insuget till "avstängningsventilen"
Detta går via tändningslåset inne i bilen från skarvdosan på bild.
Du kan eventuellt ha ett vitt motstånd på höger fjäderton till brytarna. nu minns jag inte exakt.

Resten är spolarvätska, lysen torkare, osv osv

Resten är "fördraget" för eventuellt andra motoralternativ och tillbehör, alternativt något hemmakopplat.
jag har mätt med multimeter inifrån bilen om vilken kabel som går vart och sedan städat. tidskrävande men har någon dragit 14 kablar som inte går någonvart blir de mycket städa och klia i huvet. oftast syns det vad som är hemmakopplat å inte. iaf på de jag gett mig på.

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]

Felkod bakre lamdasond på katten har kö[…]