Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kiario
hej,

Funderar på att inhandla en 240/245:a GLT som är i bra skick med hyffsat låga mil som året runt bil.

Problemet är ju förstås rosten när man kör på vintern.

Går det att rostskydda / behandla en sådan bil om den inte är rostig från början så att den klarar många vintrar utan att rosta undertill och skärmar osv?

Eller är det förkastligt att köra runt på vintern om man hittar en "pärla"?

MVH Anders
av Tilly
Jag har en 740 med det utgångsläget. En bil i fint skick som jag har kostat på en professionell rostskyddsbehandling och sedan själv har efterbehandlat på alla känsliga ställen innan varje vinter. Försökt tvätta så ofta som möjligt på vintern. Har det inte funnits möjlighet att tvätta har jag i alla fall sett till att den blivit avspolad med bara vatten kontinuerligt. Jag har också sett till att vaxa den och polera den inför varje säsong. Jag försöker dessutom att köra så lite som möjligt under de slaskiga vintermånaderna. Dock har jag inget garage så utomhusparkering har varit ett måste.

Och tyvärr så är det ändå svårt att förhindra att det börjat krypa rost på vissa ställen. I och för sig kanske mest i gamla bättringar och skador som redan fanns innan men ändå. Underredet är ju på sätt och vis lättare att rostskydda än karossen där man ju liksom inte kan få något fysiskt skydd mot slask och sprut. Nu bor jag i och för sig på Västkusten som kanske är en av de sämsta ställena där det inte bara ofta är runt nollan och snöar och regnar om vartannat utan där salthalten i luften också gör sitt. Kan nog vara en viss skillnad om man bor inåt landet även om man bor söderöver.

Så jag vet inte precis om jag kan rekommendera detta. Själv har jag som målsättning att bli husägare istället och få ett garage och möjligheten att köpa en slit-och-slängbil. Tanken är dock att inte helt ställa av 740:n på vintern utan ta den när man åker långresor osv. men att inte behöva köra den i det vardagliga. En och annan tur i vinterföre med efterföljande tvätt tål den ju.
av Kiario
Tilly skrev: tis 18 sep 2018, 15:52 Jag har en 740 med det utgångsläget. En bil i fint skick som jag har kostat på en professionell rostskyddsbehandling och sedan själv har efterbehandlat på alla känsliga ställen innan varje vinter. Försökt tvätta så ofta som möjligt på vintern. Har det inte funnits möjlighet att tvätta har jag i alla fall sett till att den blivit avspolad med bara vatten kontinuerligt. Jag har också sett till att vaxa den och polera den inför varje säsong. Jag försöker dessutom att köra så lite som möjligt under de slaskiga vintermånaderna. Dock har jag inget garage så utomhusparkering har varit ett måste.

Och tyvärr så är det ändå svårt att förhindra att det börjat krypa rost på vissa ställen. I och för sig kanske mest i gamla bättringar och skador som redan fanns innan men ändå. Underredet är ju på sätt och vis lättare att rostskydda än karossen där man ju liksom inte kan få något fysiskt skydd mot slask och sprut. Nu bor jag i och för sig på Västkusten som kanske är en av de sämsta ställena där det inte bara ofta är runt nollan och snöar och regnar om vartannat utan där salthalten i luften också gör sitt. Kan nog vara en viss skillnad om man bor inåt landet även om man bor söderöver.

Så jag vet inte precis om jag kan rekommendera detta. Själv har jag som målsättning att bli husägare istället och få ett garage och möjligheten att köpa en slit-och-slängbil. Tanken är dock att inte helt ställa av 740:n på vintern utan ta den när man åker långresor osv. men att inte behöva köra den i det vardagliga. En och annan tur i vinterföre med efterföljande tvätt tål den ju.
Tack för ett bra svar. Ja det är nog en bra ide att ha en annan bil på vintern. Kanske en 4x4 eftersom jag tänkt skaffa en ändå :)
Användarvisningsbild
av Frrla
ja är helt såld på 240 som både sommar och vinterbil. tyvärr tar saltet mycket av karossen. men jag har 2st svetsar och en del verktyg samt tillgång till lyft i garage när det behövs. och bilarna jag kör på vintern är inga fina bilar. sprutar på motorolja med tryckluft och slang där ja kommer åt.
Tar 2-3 år innan besiktningen slår genom en tröskel som var bra, så de går fort om man inte tar hand om grejerna.

Så har du möjlighet att behandla bilen varje höst är 240 ingen dum ide.
Bra att köpa en 240. Jag har haft min 245:a i 20år nu till hösten. Bästa bilen jag har. Det jag har kommit på när det gäller rostskydd under bilen är att linolja på den gamla underredsmassan är det bästa man kan ha. Vill man vara riktigt noga, så ska man spruta både hjulhus och underrede med linolja varje sommar. 4 liter räcker till hela underredet. Linoljan tränger in i gamla rostskyddet och gör det omöjligt för fukten att tränga in. Det ska vara rå linolja. Jag använder Biltemas linolja och Hagmans rostskyddsspruta. Fungerar utmärkt. Det som är så bra med linolja är att det inte spelar någon roll om det är rost där man sprutar på. Så kan man inte göra med underredsmassan. För att ha på underredsmassa, så måste det vara 100% rent och fritt från rost. För att ha på linolja, så måste underredet vara torrt, men det gör inget om det är lite dammigt. Den tränger in ändå. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av Urbis
Har haft både 242 och 740. Jag upplever 740 som extremt lätt bak, dålig framkomlighet i minsta motlut med is o snö. 240 är en klart stadigare vinterbil och tar sig fram lite bättre. Ang rost så är nog 740 något bättre. Jag sprutade mina bilar själv varannat år med hagmans rostskydd, funkade finfint. Köpte sprutpistol o lång slang på biltema så man kan komma åt överallt. Viktigt i trösklar o skärmar/hjulhus.

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]