Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StigH
Ska byta olja i automatlådan (-93 B20-4stegs), är hög tid, den är vackert brun...
Men var i h-e finns det en bra avtappningsbult?? Hittar inget som ser ut att vara lämplig?
Är det gemensam olja i vxllåda och diff/slutväxel?
Har slarvat bort min fina rosa verkstadshandbok om 460-an så det känns lite vilset.

(slarvat bort= vet inte var den finns, just nu iaf :roll: )
Användarvisningsbild
av vetten
Enligt Haynes rep.bok så ska den sitta på höger sida av oljetråget och differentialhuset och om man kollar på en bild där så ser det ut som om det är en plugg med in-sex eller nåt sånt som sitter lite försänkt :shock: hoppas att du blev lite klokare :)
av StigH
Ska ut och leta lämplig avtappn skruv nu...
Rapport följer.
--
Den startade iaf inte vid senaste försöket eftr att ha stått i tio månader. Trol pga bränslerören är tomma pga filterbyte. Gör ett nytt fösök idag.
Hittad fö inte min nya ATFolja när jag letade (försvann i flytten) så jag köpte 5 liter till.
Igår hittade jag kassen med olja, så nu har jag minst 12liter som ligger och väntar
Användarvisningsbild
av Nexus
StigH skrev:Ska ut och leta lämplig avtappn skruv nu...
Rapport följer.
--
Den startade iaf inte vid senaste försöket eftr att ha stått i tio månader. Trol pga bränslerören är tomma pga filterbyte. Gör ett nytt fösök idag.
Hittad fö inte min nya ATFolja när jag letade (försvann i flytten) så jag köpte 5 liter till.
Igår hittade jag kassen med olja, så nu har jag minst 12liter som ligger och väntar
Efter filter byte brukar med köra med pumpen lite till du får upp tryck. vrid nyckeln till on några gånger utan att starta så byggs det upp tryck i systemet.
av StigH
[quote="grammseEfter filter byte brukar med köra med pumpen lite till du får upp tryck. vrid nyckeln till on några gånger utan att starta så byggs det upp tryck i systemet.[/quote]
Tack för hjälpen.
Nu snurrar den. Behövdes "ett ansenligt antal" vrid på nyckeln för att få fram soppa. Pumpen går tydligen en kort fast inställd tid när man vrider på nyckeln.

Dock tycks inte vxllådan funka efter oljebytet.
Ska det inte vara 5.5liter vid byte ??

Edit: Ska bli sämre väder nu. Nu e de bråttom. Ska hinna få allt klart och underredsbehandla INNAN det börjar regna..
Senast redigerad av 2 StigH, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
jo det var samma på min. efter filter byte fick köra många gånger på pumpen.

rätt nivå ser du på oljestickan till automaten Är det för lite bara fyll på tills det blir rätt nivå. men observera det brukar stå hot eller cold på stickan så du får rätt nivå beroende på tempen i lådan.
Att den inte fungerar alls låter mycket märkligt :???: Om du har tappat ur lådan och fyllt på med motsvarande mängd olja.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]