Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naglfar
Jag har en 244 och mitt problem är att när jag slår på fläktarna så börjar det lukta bränd plast och slår man på max på fläkten direkt kan det ibland även komma lite lite rök. Det är även så att det går någon säkring då och då och det har även hänt 4-5 gånger att batteriet är urladdat när jag skall starta bilen så jag får använda startkablar från annan bil.

I mina bilnovisögon ser det ut som ett elfel och jag hoppas att någon av er kanske har en aning om vad problemet/problemen kan vara och beskriva dem för mig.

Jag vore evigt tacksam!
av Naglfar
Ingen som har en gissning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett elfel är nog den bästa gissning jag har så här över internet. Kanske är fläkten som börjar ge upp...
Vilka säkringar är det som går?
av Ebbe
Definitivt fläkten som är på väg att brinna upp! Ett litet kul byte som tar ett par timmar att göra :D Gör det nu och vänta inte till vintern! Jag höll på ute för några år sen i -10grader :wink:
Om du köper en fläkt på skroten så kolla att kol och kolektorn är fina och att inget glapp finns i lageren.
Ebbe
av Ingemar
Det är med största sannorlikhet fläktmotorn eller effektmotstånden till fläktmotorn som har brunnit upp.Jag har bytt fläkt ett flertal gånger och mitt råd är att köpa en NY fläktmotor eftersom arbetet tar lång tid.Sätter du in en ny motor behöver du aldrig byta den igen men en begagnad motor kan ge upp när som helst.Fläkten kostar mellan 1000-1200 kr ny hos tex Mekonomen.Innan du börjar att riva ut någonting ta bort bägge framstolarna.Det tar extra tid men det sparar du in på eftersom du får en mycket bättre arbetsställning.Ta en gammal madrass och lägg ut så kan du ligga på rygg och skruva.Ta ut hela värmepacketet och dela på det och rengör värme elementet från all smuts och löv/tallbarr.Glöm INTE att sätta tillbaka dräneringsslangen längst ner på värmepaketet och ansluta den till hålet i karossen.Om skummgummit runt värmepacketet är dåligt kan du ta vanligt skumgummi som man använder till dynor på vanliga köksstolar.Det finns ofta att köpa på vanliga varuhus.
Avsätt en hel dag för arbetet.Det är ingen ide att stressa, det tar en hel dag att utföra.
Lycka till.
av el-anders
Håller med Ingemar absolut. En hel dag behöver du, och köp en ny. Gjorde ett par försök att smörja ett par såna här motorer som hade fastnat, gick fullständigt åt skogen. Lagren löstes upp av oljan (består av nåt slags pressat bronsmaterial) så jag blev tvungen att göra om jobbet. Inte kul och en förbannad kund gör inte saken roligare.
Om du har en bil med AC behöver du inte ta ner paketet men båda sidorna på värme paketet måste ner, vilket gör att det tar nästan lika lång tid, men jobbet är lite lättare.
Om du måste ner med hela paketet skulle jag försöka smörja bultarna (som håller paketet mot torpeden) utifrån med rostolja genom ventilationsgallret nedanför vindrutan.
Inte lätt att rikta oljan så den kommer på skruvarna, och du får säkert olja i värme paketet. Men jämför det med att försöka byta en svetsmutter (om du har otur) uppe i torpeden, så är det klart lättare att tvätta paketet på insidan.

Hej hade P1671 Felkod förut då jag byte[…]

Mått till rails på 945:a

Nån som har måtten vart railsen sitter[…]

Det går ju att kapa av delen av konsollen so[…]

D4 VEA dricker olja

Ingen idé att köra inkörningsolja[…]