Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bertil244
#11913
Hej! Är en nybliven ägare t en 240 m insprutning av CI- typ, en B21-E motor, har tidigare endast ägt volvo m förgasare. Finns det någon som vet hur man enklast mäter bränsletryck? ska väl vara 4,5-5,2kg enl Hayes verkstadshandbok. Returledningen ska den ha samma tryck? kan man mäta direkt efter pumpen o koppla in en bränsletrycksmätare m en t-koppling el hur gör man? Jag har bytt bränslefilter utan att ha avlastat bränsletrycket o det bara sipprade ut lite bensin när jag tog loss ledningarna, kan det vara ok ? har lite mystiska fel ibland, den kan stanna plötsligt o går då inte att starta igen, men så efter ett tag så startar den o går som vanligt. Kan köra 20mil på en dag utan problem. Är det viktigt m att ha korrekt tryck för att den ska starta o gå som vanligt? Bränslepumpen går på ca 2000kr på Volvo så jag vill gärna veta ifall det troligast kan vara fel på den i så fall innan jag byter t en ny. / Mvh: berra
Användarvisningsbild
av Sparkz
#12129
Volvos mätare kopplas in i stället för slangen mellan mitten på bränslehuvudet och styrtrycksventilen. Mätaren har en kran, när den är öppen mäter man styrtrycket och när man stänger mot styrtrycksventilen får man systemtrycket.
Det är sällan trycken ändrar sig, jag skulle tro att problemet ligger nån annanstans. Hör du bränslepumpen när den har stannat? Ska gå någon sekund när du sätter på tändningen, ev. behöver man göra ett kort klickande på starten. Dåliga lödningar i relät till pumpen är inte ovanligt, ett grönt relä längst till vänster under instrumentbrädan.
av el-anders
#12407
Om du har elektronisk tändning av äldre model, så kan du ha avbrott i spolen som sitter i fördelaren. Den sitter under rotorn och under de "4 armarna". Kan vara lite småkomplicerat att byta.
Men då brukar den vara svårstartad när den stått en kvart och "eftervärmen" går in i fördelaren. väntar man ytterligare en halvtimme så kyls fördelaren ner och så går bilen. När man kör så blåser ju fläkten hela tiden och håller fördelaren tillräckligt kall.
Man kan ju naturligtvis få andra typer av fel på grund av spolen, men den här typen av fel har jag råkat ut för. Tråden i spolen är tunnare än ett håstrå så det blir lätt avbrott.
Den fanns att köpa hos någon pirat firma typ: Biltema, viket tyder på att den pajar ofta.
Även pumpar har börjat dyka upp hos Micro och Biltema. Kvaliteten vet jag inget om men om den kostar 500 istället för 2000 kan det väl vara värt att prova.
Dom här pumparna brukade rassla ett tag innan dom pajade helt.

Det går ju att kapa av delen av konsollen so[…]

D4 VEA dricker olja

Ingen idé att köra inkörningsolja[…]

Vilken bil? (Modell, År, Motor, Växell&[…]

Lampor + VoC

Då var det min tur... Båda baklamporna[…]