Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anp
#121080
Vad för motor, skick mm?

Vanlig service av motorn, kan gör en del på co-halten.
Vill du fuska fungerar 40/60 E85/BF95 ganska bra, men det löser inte problemet i sig med hög co-halt.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
#121096
Jag hade samma fel på min 140 jag hade CO 11,5... vilket resulterade i att något var galet men jag hade precis servat den då, så jag lånade en CO mätare av en granne och ställde in det med justerskruven som sitter uner förgasaren fick ned den till 2 så nu sparar man ju lite bensin iaf...
av Arne
#121460
Nytt luftfilter också är ett hett tips, lämpligt att byta i samband med att skruva ner bränslemunstycket i förgasaren. Tändstiftsbyte skadar inte heller om det är länge sen sist.
av Udenius
#121497
Om du har en förgasarbil är det i ärlighetens namn inte allt för svårt att ge förgasaren lite kärlek i form av ett nytt membran, munstycke och nål. De bytesintervall som volvo rekommenderar (6000 mil) känner jag ingen som någonsin följt så det är ofta duktigt slitet när man väl byter. Grejjorna kostar några slantar så det får väl vägas i relation till hur mycket bilen är värd. Sen beror det ju på vad man menar med enkelt, E85 är enkelt och snabbt, kärlek till förgasaren är enkelt men inte lika snabbt ;-)

Har du insprutning är det naturligtvis en helt annan sak.

// Andreas
av No.1
#121626
Tack för all info
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]