- ons 10 maj 2017, 08:29
#1171719
frasse4 skrev:Som jag förstått det är det bara en returslang för att olja som separerats från vevhusgasen ska rinna ner i tråget. Så jag tror inte den ventilerar någon gas genom det röret. Det sitter inte heller någon packning på det röret så skulle det bli tätt tror jag det skulle börja läcka en hel del olja under fällan.Så har jag också förstått att det ska vara. Har dock inte "plockat" så mycket i B230 motorer att jag vet vart det går hän. På "min" B234F är det ett fast rör på oljefällan som går rakt ner och följer med upp (går ej att dela på).Där det brukar tätna är i flamskyddet (främst den äldre typen) och om motorn är väldigt misskött med oljebyten, själva oljefällan. Sedan kan ju "gegget" sprida sig i alla slangar och ända upp till spjällhuset och "ställa till det" även där.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V