Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte bromsklossar bak på min 240 och eftersom jag var lite oförsiktig med att hindra kolvarna att gå ut för långt så tändes varningslampan på instrumentpanelen (jag antar att det är därför i alla fall).
Kära 240-experter, hur återställer man denna varning? Jag vet ju att det inte är något fel på bromsarna och det finns bromsvätska och jag lossade ingen nippel.

vänliga hälsningar Mathias
av Addekarlsson
Ta en kompis till hjälp och lufta igenom hela systemet. Du har troligen fått en luftbubbla i "fördelaren" som sitter långt ner på insidan av höger skärm (sett när du står framför bilen). Det är en klump med flera bromsrör i samt en kontakt.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolven i ventilen fastnar eftersom den normalt inte rör sig. Du kan trycka den fram och tillbaka genom att lufta varannan gång på kretsarna. Eller om luftnipplarna inte lossar: Kläm in och trampa ut kolvarna på en sida i taget.
av Ingemar
Om jag inte minns helt fel var man tvungen att skruva loss varningskontakten på fördelningsblocket och sedan trampa på bromsen för att kolven skulle kunna inta sitt mittläge på 140-serien.Det kan vara samma sak på 240-serien men jag är inte helt säker.
Om någon av kolvarna har hoppat ut ur sin cylinder och du sedan har tryckt tillbaka den kan du ha fått in luft i systemet men annars kan du inte enligt din beskrivning ha fått in någon luft i systemet.

Hej jag har en volvo s70/ 2000 Har besiktat bil[…]

Hej hade P1671 Felkod förut då jag byte[…]

Mått till rails på 945:a

Nån som har måtten vart railsen sitter[…]

D4 VEA dricker olja

Ingen idé att köra inkörningsolja[…]