Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
_lucifer_ skrev:
Nordda skrev:Köpte nytt fördelarlock idag. Satte dit det och bilen startade inte. Gav iväg nån puff då och då. Sen när jag bytte tillbaka till gamla fördelarlocket så startade den direkt. Skumt. Vad ska jag prova med härnäst?
Kollat tändkablarna? Titta om du kan se att det inte drar in fukt/smuts i fördelarlocket. Har du bra kontakt med tändstiften? Kollat så du satt alla kablar i rätt ordning efter att du bytt?!
Kan vara bra att kolla tändningen också om du inte gjort det på länge.

Köpte själv nytt allting... funkade bra ett år, men sen började skiten igen. Märkte då att tändkablarna var rent SKIT... (kände hur bilen gick mer och mer ojämt när det regnade ute, stannade och öppnade huven när bilen stod på tommgång och såg hur det vandrade blåa blixtar mellan kablarna!) Var dumsnål och köpte billiga kablar, men det ska man inte göra. Hittade sen orginal hos Mekonomen (inkl. 3 års garanti) som var dyrare, men ändå billigare än hos märkesverkstan.
Efter det har det fungerat klockrent.
Ja, det är ju lite störande att den hoppar till och går ojämt då det är både kall och varm. Fick med ett papper då jag köpte den och fördelare, rotor, brytare m.m. byttes 2005. Plastbrorsan min som är mekaniker ska ta en titt och vi ska väl ställa tändningen också eftersom den glödtänder.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]