Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pocca
Hej forum "innevånare"!

Har ett problem med min 240 GLT -90

Den började gå lite små dåligt för en tid sedan på låga varv. När man tryckte på lite gick den mer stabilt. Antog att det var kanske bensinfiltret eller vattenkondens i bensinen så jag la inte för mycket oro på det. När jag sen skulle hämta bilen från bilverkstaden där de fixat mina tvåor stannade den p hemvägen och fick bogseras sista biten. Efter det har den inte startat..:-((! Och på tistdag är det siat dagen för återbesiktning annars blir det till att göra om hela rasket.

Jag har bytt bensinfiltret som sitter framför vänster bakdäck vid bensinpumpen. bensinpumpen låter när den får ström så jag förutsätter att den fungerar. Har även bytt fördelardosa samt rotor. Tändspolen är bytt den med.

Men motorn vill ändå inte gå igång..:-(.

När jag testar om den tänder och lägger ett tändstift på jord för att se om den "gnistar" vid start så händer inget. Är jag ute och cyklar där eller ska den inte gnista då?

Vad tror ni? Står och fumlar just nu och enligt handboken finns det säkert 15 saker det kan vara..:-(.

Mvh P-O
Användarvisningsbild
av Nexus
Pocca skrev:Hej forum "innevånare"!

Har ett problem med min 240 GLT -90

Den började gå lite små dåligt för en tid sedan på låga varv. När man tryckte på lite gick den mer stabilt. Antog att det var kanske bensinfiltret eller vattenkondens i bensinen så jag la inte för mycket oro på det. När jag sen skulle hämta bilen från bilverkstaden där de fixat mina tvåor stannade den p hemvägen och fick bogseras sista biten. Efter det har den inte startat..:-((! Och på tistdag är det siat dagen för återbesiktning annars blir det till att göra om hela rasket.

Jag har bytt bensinfiltret som sitter framför vänster bakdäck vid bensinpumpen. bensinpumpen låter när den får ström så jag förutsätter att den fungerar. Har även bytt fördelardosa samt rotor. Tändspolen är bytt den med.

Men motorn vill ändå inte gå igång..:-(.

När jag testar om den tänder och lägger ett tändstift på jord för att se om den "gnistar" vid start så händer inget. Är jag ute och cyklar där eller ska den inte gnista då?

Vad tror ni? Står och fumlar just nu och enligt handboken finns det säkert 15 saker det kan vara..:-(.

Mvh P-O
Testa gnistan brukar man göra exakt som du beskriver så du är inte ute och cyklar :wink:
av Pocca
Ok, så då borde det vara nåt med tändningen som inte är som det ska och inte nåt med soppatillförseln. Om det nu inte är ett kombinationsfel vill säga..:-)
Användarvisningsbild
av niklas gson
hej ett enkelt tipps spruta startgas i insuget o prova starta tänder den till då e det bränsle fel e den död tändningen..du kanske har fel på tändmodulen om du har bytt tändspolen
:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Då är väl tändlägesgivaren eller slutsteget på innerskärmen bakom batteriet nästa steg... Du har en flatstiftsäkring i en vit hållare i närheten av ljusrelät mm på innerskärmen. Kolla den med, den brukar ärga i hållaren.
av Udenius
Jag håller med föregående, har bytt den så kallade tändmodulen två gånger på min volvo 244-86:a under 45 tusen mil. Symptomen låter som dina, startmotorn går men bilen gör inte ett enda tändförsök vad man än försöker med. Lättbytt, billig som pirat och bilen startar sedan snällt ;-). På bilia kostar den 1355 till min kärra, biltema tar 155 kr så jag har en i reserv med mig i bagaget.

Har även bytt två gånger på min morfars 240, dock original där ...

// Andreas
av Rådlös
Nollägesgivaren, eller som den också heter ibland, Övre dödpunktsgivaren kan krångla. Den kan sitta på några olika ställen, men i ditt fall troligen över svänghjulet. Alltså bak mot torpedväggen. Och dessvärre inte så lätt att komma åt alla gånger. Det finns en kabelkontakt, en skarv för den. Den sitter över bakändan på motorn. Det händer att det blir glappkontakt i den. Du känner igen kontakten på att det sitter ett "lås" på den. Ungefär som en säkerhetsnål som du måste öppna. Öppna kontakten och kolla så det inte har ärgat. Ibland är kontakten fylld med vaselin, som skydd mot vatten. Men det kan bli glapp ändå. Om du har tillgång till en Ohmmeter kan du kolla på stiften. Det borde vara 2 - 300 Ohm eftersom det bara är en spole där som känner av en liten magnet på svänghjulet. Jag har även från en nära bekant fått veta att givaren lossnade från sitt läge. Den lär vara limmad med något härdlim.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]