Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Volvo_Islander skrev:
Hilmer skrev:Visst funkar det, men nog måste det vara lättare att leta upp ett färdigt (och fungerande) kablage där man inte mister en del av funktionen!?
För man vill ju gärna att OD´n endast går i fyrans växel, annars finns det stor risk att man sabbar OD´n.
Men kopplar man reläets jord för manöverströmmen till lådans svarta jordkabel så funkar det att koppla in OD:n endast på fyrans växel. Den svarta kabeln hittar endast jord när spaken ligger i fyrans läge.
Så var det riggat på den lådan jag hade, enligt säljaren var den från en 84:a.
Med original kablage/relä så bryter relät strömmen till solenoiden då man lägger ur fyran, så långt stämmer det överens med din koppling.
Men kopplar man som dig så kastar den automatiskt i överväxeln så fort man lägger i fyrans växel om du själv missat att klicka ur den, det är den stora skillnaden och en sak som jag personligen inte skulle acceptera.

För övrigt så är din svarta kabel röd original :wink:
Användarvisningsbild
av Pliind
vart sitter kablaget jag ska plocka hem? och hur set det ut?
av Volvo_Islander
Kablaget i lådan var helt säkert utbytt för skarvarna såg lite "homemade" ut. Kabelbrott är väl annars ett vanligt gissel med just den elektriska lådan.

Och det stämmer att OD går i direkt om man glömmer att klicka ur den, det blir därför att förlita sig på den gröna indikatorlampan och ha den i ögonvrån när man petar i växlarna.

Dock måste jag ställa frågan om hur det funkar på den äldre modellen av tryckknapp, alltså den med två lägen, av och på. Om man med den tryckknappen glömmer att trycka ur, går inte OD:n i direkt då också?
Användarvisningsbild
av Pliind
mjo lär den göra :S

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]