Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte om detta kan funka men det finns ju medel som man blandar i bensinen som sägs ska hjälpa till att rengöra spridarna, det finns ju både vanlig och akut, vet att STP har det, det kan ju inte skada att hälla i en flaska av detta i tanken jag skulle nog välja den som heter akut.
Köpte en gång en 480 turbo som hackade och betedde sej men som jag var säker på att det skulle gå att fixa så det första jag gjorde när jag kom hem med bilen var just att hälla i en flaska av detta "undermedel" första milena märktes det ingenting men för varje dag som jag åkte till och från jobbet så blev det bättre för att sen helt sluta.
Kostar inte mer en någon hundring och finns på dom flesta större bensinstationer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Toobbe skrev:Mitt nästa steg är en ny lamba.
Kan den fela och ge detta beteende?

Skadar ju inte att slänga i en flaska med spridare rengöring.

Inga andra idéer?
Några liter E85 gör samma nytta till en billigare peng. Tanka i till max 30 - 40% E85. Passa på när du inte har så mycket bensin i, då kan du fylla mer bensin om motorn skulle gå allt för illa. Är där inga felkoder så borde det inte vara några fel på sådant som kan ge felkoder. Som jag skrev innan så kan Lambdan göra det, men i det fallet gick bilen (i princip) Ok innan också, det gör ju inte din. En Lambda som felar lurar ju bränsleboxen och då brukar det ge mer bränsle och så får man felkod på det. Det är svårt med sådana här fel och det enda jag kan råda dig till är att börja om gå igenom vad du gjort kolla och mät på på det som går att mäta. Dra ut kontakter till givare och provkör. Kolla och nolla felkoder mellan varje gång. Ta ett kompressionsprov. Kolla på stiften efter några mil, mörknar dom fort är det för mycket bensin. Inte för jag tror att det felar något där, utan att bara få reda på att det är Ok
av Toobbe
Man hör på motor gången att den försöker gå bra. Går bra kanske 2-3 sec och sen dippar Tomgången. Och så om och om igen.

Pyser mycket om tomgångsventilen. Men de är tätt??
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad menar du men pyser? Jag måste hänvisa till LH-systemet efterson jag inte vet exakt hur det ser ut på din motor. Där går det en slang från den grova slangen mellan luftfiltret och spjällhuset ner till tomgångsventilen och sedan en slang från tomgångsventilen till insuget efter gasspjället. Det måste vara absolut tätt i slangar och kopplingar om det ska fungera.sitter det slangklammer där? Är slangarna hela? Har du kollat så vevhusventilationen är riktig och att dom slangar sitter på plats? Det sitter en slang från oljefällan till insuget, från brukar spricka sönder. Allt detta ör i närheten av tomgångsventilen
av Toobbe
Uppdatering för er som fortfarande är intresserade.

Har bytt tomgångsventil samt spjällägesgivare. Tomgången hoppa upp till 1100 men under en tid på 20 sec återgå till sitt jäkla pendlande!

Har sprutat en hel flaska startgas runt motor rummet för att upptäcka läckor. Förgäves....

Ventilen är precis som du säger ene slang till grövreslang mellan spjällhus och luft burk. Samt slang till insug efter spjällhus.

Kan inte förstå vad som strular!! Hittat en slang som går från spjällhus tunn plast som senare går in i hjulhus. Vart denna för gårhär fortfarande okänt. Den går ej till map sensor. Den slangen är redan kollad
av Toobbe
Fundering... Ena tunna vacumslang från sidan av motorn när jag byte denna så i själva slangen satt en mässings insatts med ett jätte litet hål. Som en luftstrypning. Självklart monterq jag tillbaka denna. Men intressant. Kunde lika gärna missat detta och slängt den.

Måste vara någon sorts reducering grej. Slangen går till mapsensorn
av Toobbe
Problemet är nu löst!
Dagen bestod av att gå igenom alla kontakter och rev även bort jordfläta och rengjorde punkterna. = ingen skillnad suck...
Fick för mig att ta bort de nya stiften och kolla hur de såg ut. Döm av min förvåning när ena stiftet va intryckt så spelet där gnistan går va noll. Hmmmm. Böjde tillbaka den och gick igenom resten. Vred om nyckeln. Och den gick som en dröm!!!!

När jag köpte stiften kontrollera jag självklart att de va rätt. Men bara ett av dom. Så förmodligen kom ett av stiften tilltryckt .

Men konstigt nog gick den ju dåligt innan stiftbytet??? Aja den går ju bra än så länge.

Oehört tack till alla som hjälpt mig. Speciellt Lennart! Klart slut
Bra att det löste sig :lol: :lol: Trots att (eller tack vare ?:-/ ) att jag inte visste någonting om denna bil eller detta insprutningssystem. Undrar dock vad felet från början var egentligen, det måste ju varit något av det du "gått igenom" :lol:

Gott nytt bilår på dig

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]